Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Welk caliber kan dit zijn?

MacKluft
    Guest

Standaard Welk caliber kan dit zijn?

Gevonden op een akker in Sint-Pancras, Noord-Holland.
    De dikste diameter is 13,1 mm, lengte is 58,3mm en hij weegt 41 gram. Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      kogel3.jpg
Bekeken:   36
Grootte:   205,6 KB
ID:        41568Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      kogel2.jpg
Bekeken:   25
Grootte:   292,4 KB
ID:        41569

De kogen met huls is een .50 van na de oorlog ter vergelijking. Zoals te zien is lijkt de gevonden kogel iets groter. De gevonden kogel heeft dezelfde diameter als een .515

Wat ik wil weten? Het caliber en welke nationaliteit deze heeft afgeschoten. Dat laatste is misschien lastig mede omdat op de vindplek nu grote weilanden zijn maar ten tijd van de 2e wereldoorlog waren het eilandjes. Er zijn ook geen berichten bekend dat daar is geschoten. De grond zou van een andere plek kunnen komen en het zou een afgedwaalde kogel kunnen zijn.

Standaard Re: Welk caliber kan dit zijn?

Het lijkt er op dat het een kogel is uit een Duitse vliegtuigmitrailleur. Die had een 13 mm kaliber.
    Wimkipedia - Je hoeft niet alles te weten als je maar weet waar je het vinden kan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MacKluft Bekijk Berichten
    Gevonden op een akker in Sint-Pancras, Noord-Holland.
    De dikste diameter is 13,1 mm, lengte is 58,3mm en hij weegt 41 gram. Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      kogel3.jpg
Bekeken:   36
Grootte:   205,6 KB
ID:        41568Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      kogel2.jpg
Bekeken:   25
Grootte:   292,4 KB
ID:        41569

De kogen met huls is een .50 van na de oorlog ter vergelijking. Zoals te zien is lijkt de gevonden kogel iets groter. De gevonden kogel heeft dezelfde diameter als een .515

Wat ik wil weten? Het caliber en welke nationaliteit deze heeft afgeschoten. Dat laatste is misschien lastig mede omdat op de vindplek nu grote weilanden zijn maar ten tijd van de 2e wereldoorlog waren het eilandjes. Er zijn ook geen berichten bekend dat daar is geschoten. De grond zou van een andere plek kunnen komen en het zou een afgedwaalde kogel kunnen zijn.
    die duitse 13mm en 15 mm koppen zijn listige lullu's , explosief en brandstichtend zekers als ze verschoten zijn , lelijk van buiten ,mooi en heel van binnen .........
    zekers goed voor 2 vingers en 1 oog ..............

MacKluft
    Guest

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Het lijkt er op dat het een kogel is uit een Duitse vliegtuigmitrailleur. Die had een 13 mm kaliber.
    Ik heb op http://www.lexpev.nl/downloads/handb...on19361945.pdf gekeken. Vanaf blz. 61 staat de 13mm munitie maar ik kom m niet tegen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MacKluft Bekijk Berichten
    Ik heb op http://www.lexpev.nl/downloads/handb...on19361945.pdf gekeken. Vanaf blz. 61 staat de 13mm munitie maar ik kom m niet tegen.
    http://www.lexpev.nl/downloads/ringbuchinfanterie.pdf

chek dit is van af pagina 26
    nog wat 13 mm

het oogt ook echt als een .50 en die uit een vliegtuig = ook listige meuk

MacKluft
    Guest

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nilfiks Bekijk Berichten
    http://www.lexpev.nl/downloads/ringbuchinfanterie.pdf

chek dit is van af pagina 26
    nog wat 13 mm

het oogt ook echt als een .50 en die uit een vliegtuig = ook listige meuk
    Ik heb het nagekeken maar kom geen kogels tegen met dezelfde lengte als die ik heb gevonden.
    Is het niet mogelijk om ergens langs te gaan, zoals het EOD, om er door een expert naar te laten kijken?

I.i.g. wel bedankt voor de waarschuwing dat deze nog gevaarlijk zou kunnen zijn. Niet dat ik ermee liep te voetballen maar laat 'm nu met rust voordat ik zeker weet wat het is en of het veilig is.

Vanaf een afstand is het moeilijk te beoordelen maar gezien de sporen van de trekken en velden is de kogel afgeschoten geweest. Aan de afwezigheid van beschadigingen aan vooral de voorkant te zien heeft de kogel geen doel geraakt. Het lijkt (met de nadruk op lijkt) me een volle kogel met mogelijk een holte voor materiaal voor een lichtspoor.
    Het 13 mm kaliber werd behalve in vliegtuigen ook gebruikt in anti-tank geweren. De Duitse Panzerbuchse in WW2 was flink zwaar en niet erg effectief, zeker niet toen de Geallieerde tanks steviger werden gebouwd. Omdat de vliegtuigmunitie voorzien was van een geleideband die niet te zien is op de getoonde kogel lijkt me deze uit een Panzerbuchse afgeschoten te zijn en geen doel heeft geraakt.

Wees er in ieder geval voorzichtig mee.
    Wimkipedia - Je hoeft niet alles te weten als je maar weet waar je het vinden kan

Volgens mij is het een punt van een 13.2mm x 99 Hotchkiss.

Groeten ramon

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HOUT Bekijk Berichten
    Volgens mij is het een punt van een 13.2mm x 99 Hotchkiss.

Groeten ramon
    hey Ramon back alive leuk groetjes eric

Heeft Eric.

Ja...munitie vragen blijven leuk.

Groeten Ramon

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten