Pagina 3 van de 58 EersteEerste 123451353 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 572

Onderwerp: Spergebied Scheveningen

Standaard Reactie Hans Berkhout

Beste Theo,
    Natuurlijk is er voedsel gedropt. Maar het misverstand is dat men twee zaken door elkaar haalde. Er was hulp vanuit Zweden waar het Rode Kruis geld inzamelde voor meel dat verscheept werd naar Nederland. Dit fragment komt uit de krant het Vaderland van 31 januari 1945:
    Twee schepen met levensmiddelen uit Zweden te Delfzijl aangekomen.
    Bestemd voor kinderen in de westelijke provinciën. Te Delfzijl zijn twee Zweedse schepen aangekomen met levensmiddelen die het Zweedse Rode kruis aan het Nederlandse Rode Kruis beschikbaar heeft gesteld voor de noodlijdende westelijke provinciën van Nederland. De levensmiddelen zijn bestemd voor uitdeling aan kinderen tot en met 14 jaar en aan ziekenhuizen. De beide schepen hebben tezamen 3600 ton aangevoerd. Zij hebben meel, erwten, gedroogde groenten, margarine, levertraan en melkpoeder gebracht, dus voor een groot deel levensmiddelen die in het bijzonder ook voor de voedselbehoefte van kleine kinderen geschikt zijn. Volgens oorspronkelijk plan zou het vervoer van Delfzijl naar het westen over water geschieden. Doordat echter de waterwegen dicht gevroren zijn is deze wijze van vervoer op dit ogenblik niet mogelijk.
    De voedseldroppings vonden later plaats en ook weer los van alle verhalen het merendeel was scheepsbeschuit. Droge kaak. Wekenlang aten we kaakjes, kaakjespap, kaakjes... Logisch, wanneer wij uitgemergelde Hagenaars direct volop vet hadden gekregen zouden we alsnog de geest hebben gegeven.
    Hans

Standaard Reactie Rene

Hoi Hans
    Hier nog een link over de voedseldroppings Operatie manna
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Manna
    Rene hbp

Standaard Reactie Hendrick Ploeger.

Boeiende materie!
    Ik zal tijdens de komende vakantiedagen eens t.b.v. het forum de exploitatie van de tramlijnen die de verbinding binnen het "sperrgebiet" verzorgden op een rijtje zetten.
    De gevolgen van de vestingbouw op het openbaarvervoer waren nog tot na de bevrijding te merken.
    Lijn 8 (over de Scheveningseweg) was tot in augustus opgedeeld in twee delen (wegens de onderbreking in de trambaan bij het Promenade Hotel), en pas in oktober 1945 was een noodbrug bij de Wittebrug aangelegd zodat lijn 9 weer de volledige route naar Scheveningen kon rijden.
    Over de doorlaatpost bij de Promenade heeft mijn moeder (van 1933) nog de herinnering dat haar moeder (met kinderen) in het geheel niet gecontroleerd werd.
    Kennelijk was een vrouw in Scheveningse dracht voldoende legitimatie om te kunnen passeren (onze familie was destijds al geevacueerd naar Den Haag).

Standaard Verhaal Hans Berkhout.

Hoewel ik niet van plan was op die voedseldroppings dieper in te gaan, nog maar een krantencitaat:
    maandag 30 april 1945
    Bekendmaking Aan de bevolking wordt bekend gemaakt, dat de mogelijkheid bestaat, dat op enkele door de Rijkscommissaris aangewezen plaatsen door de Geallieerde luchtmacht levensmiddelen worden afgeworpen.
    Deze levensmiddelen zullen door ambtenaren van de Nederlandse voedselvoorziening (Rijksbureau Voedselvoorziening in Oorlogstijd) in ontvangst genomen en verdeeld worden.
    Het is de bevolking ten strengste verboden de plaatsen waar deze levensmiddelen worden neergeworpen, te betreden. Overtreding van dit verbod zal ten strengste worden gestraft.
    De Höhere Pol Führer en Generalkommissar für das Sicherheitswesen.
    Ik bedoel maar, het was echt niet zo dat iedereen de weilanden in kon rennen om dozen of zakken te rapen.
    Een enkele lading die naast het droppingsveld terecht kwam was wel prijs, maar de droppingsvelden werden zwaar bewaakt.
    Strenger dan het spergebied en daar ga ik het verder weer over hebben. Overigens duurde het nog lang voordat het eten werkelijk bij de mensen kwam.
    Er was bijna geen vervoer meer beschikbaar.
    Hans

Standaard Reactie Nicolaas Kamstra.

Hallo Hans,
    Je schreef gisteren o.a. "Twee schepen met levensmiddelen uit Zweden te Delfzijl aangekomen"
    Het schijnen er echter 3 geweest te zijn,

"Zweeds witbrood: Nog steeds wordt gedacht dat het Zweeds witbrood boven Nederland werd uitgegooid door Amerikaanse en Britse bommenwerpers.
    Het meel voor dit brood werd echter aangevoerd door drie enorme schepen (de HALLAREN, de NOREG en de DAGMAR BRATT) van het Zweedse Rode Kruis, waarvan de laatste twee schepen op 28 januari 1945 in de haven van Delfzijl binnenliepen.
    Het vrachtschip de HALLAREN volgde kort na de twee andere.
    Aan boord van de eerste twee schepen bevond zich 3.700 ton aan voedsel.
    In de HALLAREN bevond zich zo’n 4000 ton aan voedsel"

Ik ben ook erg benieuwd over welk gedeelte van het Spergebied je wil gaan schrijven ???.
    Ik zelf opereerde destijds, samen met mijn 2 jaar oudere broer (geb...1930), hoofdzakelijk in het gedeelte tussen de Sav.Lohmanlaan en de Kwartellaan.
    Ook hebben we toen hout gesloopt uit de leeg staande huizen die aan de linkerkant van de Dalton HBS stonden, waar we ook eens na een goed gericht waarschuwingsschot over ons hoofd bijna al onze gereedschappen kwijt zijn geraakt.
    Mijn broer had toen nog de tegenwoordigheid van geest om mij te vertellen om de zaag onder zijn kleren op zijn rug te duwen en die zaag heeft ons later nog vele diensten bewezen.

Vrg....Nico

Standaard Reactie Hans Berkhout.

Hoi Nico,
    Wij kwamen vanuit de Transvaalwijk en volgden zoveel en zolang mogelijk de route van lijn elf.
    Vandaar uit waaierden we uit.
    Vooral de Conradstraat was ons gebied.
    Ik was toen nog een goede klauteraar en onze specialiteit was het hout van de bovenverdiepingen.
    Uit ervaring moet jij weten dat mensen altijd op de begane grond begonnen met slopen.
    Tot en met de trap toe.
    Wanneer het beneden kaal was, zat er boven vaak nog hout zat.
    Het grootste risico dat wij liepen was dat het hout je op de terugweg weer werd afgepikt door (laffe) volwassenen.
    We liepen daarop het minste risico door over de tramrails terug te keren tot aan de Loosduinseweg.
    Die volwassenen waren er ook oorzaak van dat we in groepjes opereerden.
    Hans

Standaard Reactie Nicolaas Kamstra.

Hoi Hans,
    Ik heb in januari van dit jaar als eens iets op het forum geschreven over het slopen van hout uit de leegstaande huizen.
    Ook een hoop hout uit de `Prins Mauritsschool` in het spergebied bij het Stokroosveld is toen in ons noodkacheltje verstookt.
    Ik schreef toen ook al dat we destijds als acrobaten naar boven moesten klauteren, omdat de trappen in de huizen enz altijd. het eerst werden gesloopt.
    In zekere zin was dat destijds wel een natuurlijke reactie van de al reeds ondervoedde mensen, omdat het de minste energie vergde en ze met een hoop hout naar huis konden gaan.
    Om bij het het hout op de eerste- of tweede verdieping te komen moest je wel een beetje lenig zijn, daar het vaak gevaarlijk werk was.
    We leefden toen in een gevaarlijke tijd en namen dus ook meer risico`s om in leven te blijven.
    Ik herinner me de Conraadkade nog wel, maar wij zijn in de hongerwinter daar nooit in die buurt geweest.
    Ik weet nog wel waar de tramrails van lijn 11 de Loosduinseweg(kade) kruiste, want daar op de hoek van de Loosduinskade en de tramlijn zat toen geloof ik een grote kolenzaak.???
    Marinus Venhuis stuurde me in januari j,l. het volgende website (http://foto.denhaag.org/Verhaal/schoolh/jas_prins-maurits-10.htm) van het gebied waar mijn broer en ik toen veel hout vandaan hebben gesleept.
    Grv...Nico (unedited)

Hallo Nico,
    Die kolenhandelaar klopt.
    Vanaf de Loosduinsekade tot aan de Herman Costerstraat liep parallel aan lijn elf het spoorweg rangeerterrein voor de belangrijkste kolenhandelaren van Den Haag.
    Tijdens de bezetting werden er vooral goederen voor de vesting Scheveningen aangevoerd, zoals balen stro, kribben, meubilair en wat er zoal nodig was in de bunkers.
    Er is heel lang door omwonenden gezocht tussen de bielzen naar kolen die ooit in betere tijden tijdens het lossen werden gemorst.
    De tramlijn van lijn 11 werd onze vaste route nadat het tramverkeer naar Scheveningen nagenoeg stil kwam te liggen en alleen nog die `strijkijzers' van de HTM platte goederenwagens naar het spergebied reden met genoemde goederen.
    Gr.Hans

Standaard Reactie Bunkerkoning.

Hoi Nicolaas en Hans,
    Ik heb veel verhalen gehoord over de haagse politie die in de oorlog in den-haag veel voor de bezetter werkte en eigen landgenoten oppakte en uit leverde aan de duitsers hebben jullie daar wat van mee gemaakt en wat waren de gevaren nog meer bekend is dat de duitsers ook op groote schaal hout uit de huizen sloopte voor hun eigen kachels in de bunkers.
    En zijn jullie wel eens gepakt of achter nagezeten en wat voor een straf stond er op het stelen van hout.
    Rene hbp

Hallo Rene, dat zijn nog al wat vragen in één keer.
    Ik denk dat Nico er ook wel wat van zal beantwoorden, maar laat ik me nu maar even beperken tot de Haagse Politie.
    Het simpelste is te stellen dat er goede en slechte waren.
    Dan heb ik het over de agenten die al diender waren voordat de oorlog begon.
    Toen de oorlog wat langer duurde en het werk van de agenten daardoor veranderde, ze moesten dingen doen die onder normale omstandigheden nooit van ze gevraagd zouden zijn, bogen de meeste wel mee met de stroom.
    Zoals voor iedereen gold: de bezetting werd voor de gewone man allereerst een kwestie van overleven.
    Wees daarover niet al te verbaasd: denk maar even over de betutteling die overheden nu over ons uitstorten en waar mensen zich keurig aanhouden.
    En er lopen nu geen lieden met geweren door de straten om je eventueel te corrigeren.
    Het beeld over de Haagse politie werd vooral vertekend door de agenten die het Politie Opleidingsbataljon Schalkhaar na juli 1941 ging opleiden en afleveren.
    Die opleiding werd gegeven in de `beste’ tradities van de SS en werd met graagte door de Schalkhaarders (zo werden ze in de volksmond aangeduid) toegepast.
    Wil je er meer van weten: Google Schalkhaar; en daarna `zoek binnen resultaten’ Politie en je vind er het complete verhaal.
    Zeker is dat je vaak beter met een Duitser van doen kon hebben dan met een Schalkhaarder.
    Groetjes
    Hans

Pagina 3 van de 58 EersteEerste 123451353 ... LaatsteLaatste

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten