Pagina 2 van de 58 EersteEerste 12341252 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 572

Onderwerp: Spergebied Scheveningen

Standaard Reactie Patrick van der Stel

Fantastisch boek dat van Ambachtsheer.
    Heel compleet. (Ed: nog bedankt)

Standaard Reactie Hans Berkhout

Klinkt leuk Paul, maar met mijn pasje en via de landelijke reserveerlijn voor online lenen `Zoek&Boek', waarbij je landelijk kunt reserveren bij alle bibliotheken ben ik er nog steeds niet ingeslaagd het in handen te krijgen.
    Hans

Standaard Reactie Ruud Overvliet.

Hoi Hans, soms komt er wel een kans om dit boek nog te pakken te krijgen.
    Sommige vragen idd de prijs van rond de 160 euro tegenwoordig, maar het komt soms ook voor dat het wat minder duur is. 1 ding is zeker..
    Het is een gaaf boek.

Standaard Reactie Paul Dijkstra.

Hoi Hans,
    Je zou hem uit het filiaal in Groningen kunnen lenen.
    Daar zijn enkele exemplaren aanwezig.
    Gr,
    Paul

Standaard Reactie Rene Walkiers.

Hallo Hans,
    Ik ben er ook één die het heerlijk vind om de verhalen te horen en dat u aanbied om eens weer een verhaal te schrijven, geef mij de prikkers om daar naar uit te kijken.
    Aangezien ik redelijk een speurneus ben zal ik kijken of ik wat voor u kan betekenen.
    Alvast veel suc6 met uw boek.
    René W.

Standaard Reactie Hans Berkhout

Paul bedankt voor de tip.
    Zal nu beginnende elke dag opnieuw aanvragen naar groningen sturen tot ik het boek eindelijk bij ons filiaal kan afhalen.
    En wat die verhalen betreft Rene, ik ben bezig om een verhaal te schrijven speciaal afgestemd op de bunkerploeg.
    Dat wil zeggen dat zo dicht mogelijk bij jullie interesses ligt.

Standaard Reactie Wim Roetman.

@Hans, uit de gemeente bibliotheek van Den Haag hoef je niets te verwachten.
    Ik heb net het boek uit de bibliotheek geleend.
    Ik ga proberen de belangrijkste delen in te scannen.
    Ik heb het al eerder geleend maar het blijft een belangwekkend boek.
    Ik vind het onbegrijpelijk dat er geen herdruk of een update komt.

Standaard Verhaal Hans Berkhout.

Als je zoals ik geboren bent in 1931 kun je zeggen dat je de oorlog bewust hebt meegemaakt en daar dan direct aan toevoegen, dat je voorzichtig moet zijn met je herinneringen.
    Het is al zo lang geleden en je hebt nog wel scherpe beelden uit die jaren, maar je geheugen wil je nog wel eens parten spelen.
    Was het nu in 1943 of in 1944 dat dit of dat gebeurde, of zelfs nog later. Ik herinner maar even aan leeftijdgenoten van mij die nu nog zweren dat ze het Zweedse wittebrood uit die bommenwerpers hebben zien vallen, terwijl het meel toch echt per schip is aangevoerd en het brood (in mijn geval) in Den Haag gebakken is.
    Dit ter verduidelijking.
    Jullie kennen natuurlijk allemaal dat affiche uit de oorlogsjaren met de tekst Atlantikwal, 1943 is geen 1918, dus dat hoef ik hierbij niet af te beelden.
    De spelling Atlantikwal komt regelrecht van bedoeld affiche.
    Dit is dus de officiële naam die de Duitsers in Nederland hanteerde.
    Het stamt uit 1943 en toont een indrukwekkende batterij kustgeschut. Toen dit biljet in 1943 op elk stuk muur en elke reclamezuil in Den Haag werd opgeplakt was het verboden gebied (de officiële benaming die de toenmalige autoriteiten gebruikten) slecht bewaakt.
    Eind 1942 werd bijvoorbeeld de Sweelinckstraat ontruimd en tot verboden gebied verklaard.
    Voor niet Hagenaars is het niet van belang te weten waar die straat nu precies ligt.
    Het gaat erom dat een kruisende straat toen nog geen spergebied was. Fietsers, voetgangers, kortom alles wat je toen nog `verkeer’ kon noemen maakte gebruik van die straat.
    In vele gevallen staken de achtertuinen van de huizen van die kruisende straat letterlijk het spergebied in.
    Er werd kwam wel een verbod dat die mensen niet in hun tuin mochten komen of ramen openen aan hun achtergevel maar dat bewijst alleen maar de oude wijsheid dat het papier geduldig is.
    Regelmatig kon je ook in de krant waarschuwingen lezen tegen het betreden van het verboden gebied zoals onderstaand citaat uit de in Den Haag verschijnende krant Het Vaderland:
    . .. .wordt er nogmaals uitdrukkelijk op gewezen dat het betreden van bovengenoemde gebieden zonder Ausweis, afgegeven door of namens de Verdedigingsstaf Scheveningen verboden is.
    Op het plegen van het strafbare feit is gevangenisstraf van ten hoogste 5 jaren en een geldboete van ten hoogste 10.000 gulden gesteld.
    Ook de poging om de verboden gebieden zonder geldig Ausweis te betreden is strafbaar.
    De cijfers van het aantal manschappen die de Duitsers tot hun beschikking hadden en het feit dat er vaak troepen lagen die zich nu niet direct geroepen voelden om achter een stel kwajongens aan te rennen maken ook duidelijk dat de grens van het spergebied niet waterdicht was. Misschien is het nuttig om er even op te wijzen dat er zoiets als een Berlijnse muur (of een muur zoals die door Israël is aangelegd) nodig is om een gebied met een redelijke mate van zekerheid af te schermen.
    Zo’n muur heeft er nooit rond het spergebied gestaan.
    Als bunker liefhebbers weten jullie allemaal hoe uitgestrekt het gebied was. Ook zullen jullie vertrouwd zijn met het aantal gelegerde Duitse militairen en wanneer je daar een rekensommetje op loslaat zul je tot de conclusie moeten komen dat geen Duitser meer de Noordzee in de gaten kon houden maar ze allemaal met de rug daarnaar toe van Hoek van Holland tot Den Helder landinwaarts moesten waken tegen wetsovertreders.
    En dan nog….
    Met dit stukje wil ik in de eerste plaats aangeven dat het niet zo moeilijk was om het spergebied in te komen.
    Ik moet hierbij een uitzondering maken voor de directe kuststrook, het bunkergebied zal ik maar zeggen.
    Daar lagen de zaken wel anders.
    Dat het daar ook niet waterdicht was mag blijken uit een krantencitaat uit 1944:
    Met te meer klem dringen we hier op aan omdat men reeds zover is gegaan zich op verboden terrein te wagen, hetgeen voor verscheidene een gruwelijke dood ten gevolge heeft gehad.
    Zo is o.a. de 16 jarige B.A. uit de Rembrandtstraat die zich in de Bosjes van Pex had gewaagd door het trappen op een landmijn om het leven gekomen.
    Die bosjes lagen toch knap diep in het spergebied en toont wel dat zelfs in 1944 de afsluiting verre van waterdicht was.
    Met dit soort stukjes, vingeroefeningen voor mijn boek, wil ik de `kleine geschiedenis' van de bezetting beschrijven.
    Feiten die je in de boeken eigenlijk niet terug kunt vinden of hoogstens als voetnoot.
    Naar mijn overtuiging geven juist die kleine feiten een realistischer beeld hoe gewone mensen de bezetting ondergingen.
    Hans

Standaard Reactie Theo van der Winden.

Hans, dank voor dit verhaal, ik hoop dat er nog veel mogen volgen.
    Op http://www.gemeentearchief.denhaag.nl kun je (rechtsboven) zoeken naar archieffoto's.
    Zoek daar eens op 'voedsel', 'droppen' en 'gedropt'. (vervolgens kun je bij foto's het zoekresultaat bekijken) Ik weet niet of het meel, brood, of wat dan ook was, maar er is wel degelijk voedsel gedropt boven Den Haag.
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen 14116_1.jpg  

Standaard Reactie Nicolaas Kamstra.

Hoi Theo,
    Lees ook `Geschenk uit de hemel` maar eens over het witte brood en de voedsel droppingen. http://geschiedenis.vpro.nl/attachment.db/28156096/operatie%20manna.doc
    en het onderstaande verhaal op
    http://vertelhetjekleinkinderen.web-log.nl/vertelhetjekleinkinderen/2005/12/tweede_wereldoo.html
    Nico

Pagina 2 van de 58 EersteEerste 12341252 ... LaatsteLaatste

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten