Pagina 1 van de 58 1231151 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 572

Onderwerp: Spergebied Scheveningen

Standaard Verhalen Hans Berkhout.

Ik ben geboren in 1931 en was dus 14 jaar tijdens de Hongerwinter. Ter inleiding: vanaf 16 jaar kon je opgepakt worden om naar Duitsland te woren afgevoerd.Tot 55 jaar liep een man dat risico. Het straatbeeld werd bepaald door vrouwen, oudere mannen en jongens van mijn leeftijd. Met de komst van de noodkachel was er hout nodig. Zoals veel van mijn leeftijdgenootjes werden we er op uitgestuurd om hout te slopen uit de leegstaande en vaak al half afgebroken huizen in het spergebied. We trokken er altijd in groepjes op uit om te voorkomen dat we thuiskerend met buit door een volwassene alsnog van ons hout werden beroofd. Over die jongens ben ik nu een documentair boek aan het schrijven. Dat vraagt veel research en doordat ik ook nog eens vijftig jaar geleden uit Den Haag ben vertrokken en ik de stad, laat staan het spergebied niet meer herken wanneer ik er kom kan ik de straten waar we eens sloopten niet meer oproepen in mijn herinnering. Zeker weet ik dat de begrenzing van het spergebied veel verder landinwaarts lagen dan de Atlantikwall waarvan talloze kaarten terug te vinden zijn. Maar de begrenzing van het spergebied kan ik nergens vinden. Uit boeken als Verlaten vesting en Scheveningen Spergebied is veel terug te halen, maar soms is de beschrijving van straten welke ontruimd zouden zijn tegenstrijdig, soms onvoldoende en veel blijft vaag. Op het net niets kunnen vinden en probeer nu via dit forum wijzer te worden. Ik vind dat het verhaal van de Houthalers (zo noemden wij ons) verteld moet worden. Die jongens zorgden voor de enige brandstof waarop wat er nog aan eten was gekookt kon worden. Rauwe suikerbieten waren eigenlijk niet eetbaar. Probeer maar, na een schijf formaat boterham is je keel rauw als schuurpapier.
    Wie helpt me verder?

Standaard Reactie Rene

Hoi Hans
    Welkom op het forum
    ik ben erg geinterreseerd in de dingen die u in de oorlog mee gemaakt heeft en ben blij dat mensen zo als u op ons forum aanwezig zijn en hoop dat u het voor elkaar krijgt om een boek te maken ik zal proberen de dingen die u wilt weten uit te zoeken ik denk ook dat er genoeg mensen op het forum zitten die u verder kunnen helpen mocht u nog dingen die u mee gemaakt heeft kwijt willen wij zijn erg geinterreseerd daar in ik heb er een foto bij gedaan de beelden zullen u wel bekend voor komen
    De foto is in den-haag genomen en is uit het archief van het RIOD
    Rene hbp

Standaard Reactie Nicolaas Kamstra.

Hoi Hans,
    De begrenzing van het `Sperrgebiet` is te vinden op http://www.v2platform.nl/kaart.html.
    Het website http://www.herdenken-denhaag.nl/pages/main.asp?cat=136&page=hongerwinter zal ook wel wat oude herinneringen bij je ophalen.
    Ik ben zelf in 1932 geboren en heb de hongerwinter tot 9 maart 1945 in de Vruchtenbuurt van Den Haag meegemaakt.
    Vgr....Nico

Standaard Reactie Theo van der Winden.

Misschien dat het volgende menu een beetje helpt.
    Luchtfoto's met onder andere de tankgracht ten opzichte van kaarten.
    http://www.haagsebunkerploeg.nl/foto/luchtfoto/frame.htm

Standaard Verhaal Hans Berkhout.

Hallo allemaal,
    Ten eerste bedankt voor jullie reacties.
    Helaas kende ik de meeste tips die jullie aandroegen al.
    De genoemde kaart bijvoorbeeld is ook te vinden in het al eerder door mij genoemde boek van Danny Verbaan.
    Deze kaart geeft voor zover ik me herinneren kan allereerst de loop van de Atlantikwall aan.
    Ik weet in ieder geval zeker dat we om huizen te slopen niet de tankgracht voorbij gingen.
    Dat zou denk ik ook niet gelukt zijn.
    Ook al waren het nu niet de meest gemotiveerde Duitse soldaten die de vesting bemande.
    Het spergebied was ook op veel plaatsen nauwelijks afgezet.
    In 1944 hadden de Duitsers niet voldoende prikkeldraad om een dergelijk grote versperring aan te leggen.
    Veelal werd de grens `bewaakt', door bordjes die aangaven dat je verboden gebied naderde en er bij overtreding direct geschoten werd. Persoonlijk heb ik dat nooit meegemaakt.
    Het grootste gevaar school hem in de halsbrekende toeren die je uit moest halen.
    Ik weet nog zeker dat ik hout gesloopt heb uit ontruimde huizen aan de Conradkade.
    Dat was een stuk meer landinwaarts dan de tankgracht liep.
    Ik weet ook nog dat je het graven van de tankgracht in de eerste fase (toen het werk begon) gewoon kon gaan bekijken.
    Maar, en daar ligt het probleem, de ontruimingen vonden in fasen plaats. Eind 1943 werd het gebied nog eens uitgebreid en niet alleen dat deel waar later de V-wapens werden gelanceerd.
    De ontruimingen waren op een bepaald moment zo massaal dat de slopers het niet konden bijhouden en hele straten leeg en verlaten bleven staan. En dat was nu juist ons (Houthalers) jachtgebied.
    Een ander gevaar vormden de lieden van de CD (Controle Dienst) die je lading hout alleen ten eigen bate in beslag namen.
    Trouwens niet alleen hout, mensen die van een hongertocht terugkwamen zagen hun bij de boeren losgekregen aardappelen door dezelfde lieden in beslag nemen.
    Omdat ik probeer mijn verhaal zo waarheidsgetrouw mogelijk te maken (als je ouder wordt gaan je herinneringen wel eens met je op de loop) heb ik, om een voorbeeld te noemen het weer van elke dag uit die periode bij het KNMI opgezocht.
    Zo bleek dat mijn eerste tochten niet in ijzige kou plaats vonden, maar dat het december 1944 eigenlijk redelijk zacht was.
    De winmter kwam later.
    Ik blijf met aanbevelen voor tips, graag zelfs.
    En wanneer jullie het leuk vinden zal ik zo nu en dan een stukje schrijven.
    Hans Berkhout

Standaard Reactie Tim de Mos.

hans, heeft u het boek ''van verdediging naar bescherming'' van henk ambachtsheer al gelezen?
    hier staat een hoop nuttige informatie over de begrenzing en afmetingen van het sperrgebied in.
    ook is er informatie vinden over de aantallen gerooide bomen e.d.
    gr, tim

Standaard Reactie Hans Berkhout

Hallo Tim,
    Ik weet van het bestaan van het boek, maar kan het niet te pakken krijgen.
    Bij de bibliotheek was het niet beschikbaar.

Standaard Reactie Randy Bruin.

Het boek, Van verdediging naar bescherming, kost 2ehands op bol.com 156,00 euro.
    Het kost veel geld, ik had hem wel willen lezen. :-(

Standaard Reactie Paul Dijkstra

Randy, er bestaat ook altijd nog iets als: de bibliotheek.
    Daar kan je hem 'gratis' lezen en als je een lezerspasje hebt dan kan je hem ook nog eens een paar weken lenen.
    Gr,
    Paul

Pagina 1 van de 58 1231151 ... LaatsteLaatste

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten