Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Bunkers en ander WWII nieuws in Alkmaar.

Standaard Bunkers en ander WWII nieuws in Alkmaar.

Rico,

Ik wou je even feliciteren met het kampioenschap van AZ.
    Het is meer dan verdient ze waren gewoon de beste dit jaar.
    Nou maar hopen dat mijn clubje zich dit jaar ook in de eredivisie hand haaft.
    Ik weet dat je een fanatiek AZ supporter bent.
    Het is wel een beetje off topic maar dan is meteen de topic over Alkmaar geopend.
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

Moderator - Webmasteres Haagsebunkerploeg.nl

Sandra's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2009

Standaard Tabakspijp lijkt op 'pistool'.

ALKMAAR.

In de vorige aflevering lazen we hoe massaal de Alkmaarders op 29 juni 1939 waren uitgelopen om het regiment luchtdoelartillerie van het Nederlandse leger vreugdevol te verwelkomen.
    Op donderdag 16 mei 1940 liep de bevolking weer in grote getale uit.
    Men was, op een stel NSB-ers na, echter weinig vreugdevol, want toen arriveerden de eerste Duitse militairen.

De bezetters kwamen met hoge snelheid op motoren via de Kennemerstraatweg Alkmaar binnenrijden.
    Ze waren gekleed in camouflagepakken. Aangekomen bij de telefooncentrale aan de Koorstraat, hoek de Heul, verwisselden zij van kleding.
    In keurige uniformen en met de stalen helm op het hoofd, traden zij de telefooncentrale binnen om daar de dienst over te nemen.
    De bezetting was nu ook in Alkmaar voelbaar.

Kalm en waardig.

Diezelfde dag verschijnt er in de kranten ook een proclamatie van burgemeester van Kinschot, geschreven op de dag voorafgaand aan de Duitse intocht.
    Hij bedankt allereerst de Alkmaarders voor het gastvrije onderdak dat de evacués uit Amersfoort, dat de dagen daarvoor onder vuur lag, hebben geboden.
    Daarna vervolgt hij met de woorden: "Thans wek ik de bevolking op zich te voegen naar de omstandigheden, die ons een nieuw bewind hebben gebracht.
    Ieder gedrage zich kalm en waardig en onthoude zich van alles, wat aan betreffende macht moeilijkheden zou kunnen veroorzaken.
    Men toone zich onder alle omstandigheden bewust te zijn van zijn plicht de goede orde en rust te beschouwen als noodzakelijke factoren voor een regelmatige samenwerking ook binnen de kring van de Alkmaarsche gemeenschap.
    Ieder vervulle zijn taak en werke ertoe mede dat het leven zoo spoedig mogelijk weer zijn gewone aanzien krijgt."
    Even later vestigt de Ortskommandant zich in Huize Voorhout aan de Kennemerstraatweg.
    De Alkmaarders waren in de eerste dagen van de bezetting inderdaad vrij kalm.
    Er waren echter wel wat incidenten.
    Zo moest Simon Joman, bij de meeste Alkmaarders bekend onder de bijnaam Adam, een grapje op 11 mei met de dood bekopen.
    Hij richtte zijn tabakspijp als een soort pistool op een Duitse soldaat.
    Die dacht dat het een pistool was en schoot Simon Joman daarop dood. Aan het Zevenhuizen gebeurde op 12 mei ook iets merkwaardigs.
    Daar woonde een fanatieke NSB-er, die de komst van de Duitse bezetter bejubelde en verbaal uitbuitte.
    Toen een paar gewapende Nederlandse militairen, die nog niet krijgsgevangen waren gemaakt, langs zijn huis liepen werd er op hen geschoten.
    De militairen meenden dat de kogels uit het huis van de NSB-er kwamen en vuurden daarom terug.
    Al gauw ging in Alkmaar het gerucht dat 'die vuile landverrader' aan het Zevenhuizen op de Nederlandse militairen had geschoten.
    Tien dagen later stond er een ingezonden brief in de krant en die luidde: "Het is mij gebleken dat als oorzaak van de beschieting op 12 Mei j.l. van mijn huis als reden wordt opgegeven als zou uit mijn huis Nederlandsche militairen zijn beschoten.
    Ik wensch het publiek van Alkmaar en omstreken in kennis te stellen dat als enige reden hiertoe is geweest mijn lidmaatschap van de NSB en niets anders.
    Vanaf heden heb ik besloten alle valsche beschuldigingen of lasterpraatjes, welke mij ter oore komen, met alle beschikbare middelen te vervolgen.
    Een ieder zij dus gewaarschuwd! Hoogachtend G.M. S. , Zevenhuizen" (de brief was met de volledige achternaam ondertekend).

Staatsgevaarlijk.

Kennelijk voelde hij zich ook gesterkt door de gedachte dat zijn partijgenoot, de Alkmaarse commissaris van politie die ook de zijde van de Duitsers had gekozen, hem wel terzijde zou staan.
    Die commissaris had namelijk nog een appeltje te schillen met politieke tegenstanders, waaronder burgemeester Van Kinschot.
    Die had hem een paar dagen voor de Duitse inval als staatsgevaarlijk individu laten interneren.
    Op 16 maart 1942 kwam het tot een wraakoefening.
    Van Kinschot moest plaatsmaken voor de NSB-burgemeester B.A. van der Sluijs.

Huize Voorhout, op deze foto pal na de bevrijding, werd gevorderd voor de Ortskommandantur.

Bron : Alkmaars weekblad.

Sandra's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2009

Standaard CDA: Laat de bunker met rust.

Alkmaar.

'Laat de bunker met rust en neem het op in het beheerplan Alkmaarder Hout'.
    Dat is het standpunt van de Alkmaarse CDA-fractie in de discussie rond de bestemming van de Duitse bunker in stadspark de Alkmaarder Hout.
    Het CDA heeft zich steeds verzet tegen de opdracht van de raad aan het college om nader onderzoek te doen naar de gebruiksmogelijkheden van de bunker.
    Het CDA blijft van mening dat de bunker zijn huidige vorm en status moet behouden.
    ,,Dus zijn wij ook geen voorstander om in de bunker tentoonstellingen te houden over het oorlogsverleden.
    Wij vinden de bunker een oorlogsmonument dat aan een belangrijk tijdperk uit het verleden ons doet blijven herinneren.
    Waarom moet zo'n gebouw te gelde worden gemaakt?'' vraagt CDA-fraxctievoorzitter Jan Nagengast zich af.
    ,,Ook vinden wij dat het groen en de natuur - uniek volgens de kenners - in de directe omgeving van de bunker in stand gehouden met blijven.
    De Alkmaarder Hout staat steeds meer onder druk.
    Laten wij daar in dit geval niet actief aan meedoen.''

Bron - NoordHollandsDagblad.

Sandra's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2009

Standaard Monumentendag in Alkmaar.

De Bunker uit de Tweede Wereld Oorlog op het grasveld aan de Wilhelminalaan, was gisteren open gesteld voor publiek.

Standaard Re: Bunkers en ander WWII nieuws in Alkmaar.

ze hebben een tijdje terug bijna de gehele bakstenen muur verwijderd van deze bunker!
    en dat was juist het geen wat hem uniek maakt zonde.

https://regionaalarchiefalkmaar.file...2&h=672&crop=1
    Laatst gewijzigd door madbull; 23-10-16 om 13:26.

Standaard Re: Mijn verzameling.

Eindelijk is de kogel door de kerk ( of door de bunker ) we hebben formeel de bunker in bruikleen van de gemeente Alkmaar .
    Na een jaar onderhandelen is het dan toch gelukt , komende tijd gaan we ons toeleggen op het opknappen en inrichten van de bunker.
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen 056.jpg   037.JPG   054.JPG   616[1].JPG  
    Als het bier uit de kraan kwam als water, hadden we elke dag een kater

Standaard Re: Mijn verzameling.

Mooi Jan wanneer kunnen wij langs komen voor foto''s
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

Standaard Re: Bunkers en ander WWII nieuws in Alkmaar.

Jan, bij deze gefeliciteerd man.
    von Putte -HBP- Der Sanitäter

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Bladwijzers

Forum Rechten