Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Stutzpunkt Fidelio (in de duinen bij Dishoek)

Locotes
    Guest

Standaard Stutzpunkt Fidelio (in de duinen bij Dishoek)

In de duinen bij Dishoek (strandopgang Kaapduin) zijn circa 10 grote bunkers te vinden, welke deel uitmaken van Stutzpunkt Fidelio. De bunkers zien er zeer netjes uit zijn goed bewaard gebleven. Hierbij enkele foto's van deze bunkers.
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - 1e  622 (1).jpg   Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - 1e  622 (2).jpg   Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - 1e  622 (3).jpg   Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - 1e  622 (16).jpg   Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - 2e  622 (5).jpg  

Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - 2e  622 (6).jpg   Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - 3e  622 (1).jpg   Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - 3e  622 (4).jpg   Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - 3e  622 (8).jpg   Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - 4e  622 (1).jpg  

Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - 4e  622 (2).jpg   Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - M145 (1).jpg   Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - M145 (4).jpg   Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - M159 (3).jpg   Dishoek - Stutzpunkt Fidelio - trap (1).jpg  

Laatst gewijzigd door Locotes; 10-11-14 om 22:20.

Standaard Re: Stutzpunkt Fidelio (in de duinen bij Dishoek)

Hallo Locotes, mooie beelden van deze bunkers. Mooi ook dat de originele teksten nog goed leesbaar zijn.

Stutzpunkt Fidelio is een mooie locatie. En mooie fotos btw.
    Alleen 1 bunker moet je wel goed op passen als je deze betreed, dat is de M145.
    Deze bunker heeft brand schade en ligt asbest dus de bunker is bezaaid met asbest vezels.
    Als je deze betreed zet dan een masker op met een P3 filter.
    En als je weer thuis bent goed douchen.
    http://www.longaviaest.nl
    We only take pictures And leave only footprints.

De kanonnen van Nava… sorry van Vlissingen!

Het was niet wat ik zocht, die rede van Mussert in zijn `functie’ van Leider van het Nederlandse volk waarin hij zijn goede wensen voor 1945 voor ons volk uitsprak. Ik vond de tekst terug zoekend in Delpher (machtige zoekplaats) naar gegevens over die Kerst van 1944 in de Hongerwinter, nu zeventig jaar geleden. Ik weet nog dat het een heldere dag was. De eerste echte vorstdag en niemand kon nog weten dat die aan zou houden tot ver in maart 1945. We waren wel naar het sper getrokken met ons groepje om hout te slopen, maar de Duitsers en bijbehorende aangesloten `vaderlanders’ waren vanwege de Weihnachten stomdronken en levensgevaarlijk. Dat was wel vaker in het sper wanneer een afdeling hier mocht uitrusten van het front. Veel drank om de verschrikkingen van het front te verjagen. Ze schoten dan gewoon voor de lol, gelukkig meestal ver naast. We keerden dus onverrichte zaken zonder hout terug.
    Maar goed, die rede van Mussert, ik begon hem ongemerkt te lezen en toen kwam ik de volgende passage tegen:

In 1940 kwam wat komen moest, het onvermijdelijke, omdat onze kust niet tegen Engeland en Amerika verdedigd was. De pantserforten bij Vlissingen en Kijkduin waren op bevel van Engeland niet afgebouwd. De miljoenen gekost hebbende zware kanonnen, waren voor een schimmetje aan de joodse firma Vlessing verkocht. Het is jammerlijk te moeten bedenken, dat ook mijn herhaaldelijke waarschuwingen daartegen van 1935—1940 in den wind werden geslagen. Het was toch zoo duidelijk, dat als de kust niet verdedigd werd, de Duitsers op een gegeven ogenblik moesten komen om het zelf te doen. Nu begrijpen wij allemaal, dat als de Duitsers hier aan de kust niet zulke sterke verdedigingswerken gemaakt hadden, de Engelsen en Amerikanen hier geland zouden zijn en, indien zij nog niet geland waren, hier zouden landen in de naaste toekomst.

Die kanonnen maakte mij nieuwsgierig, vooral ook omdat Mussert niet in zijn eerste leugen was gestikt. Maar die kanonnen bleken wel degelijk te hebben bestaan! Dat de Engelsen plaatsing hadden verboden nam ik maar met een korreltje zout.
    Deze 28cm Krupp-kanonnen, in 1913 voor de kustverdediging besteld, zijn nooit te Vlissingen opgesteld. Ten slotte zijn de kanonnen, waarvoor men geen bestemming wist, in 1932 verkocht aan de firma Vlessing en Co., in Den Haag. Daar de transportkosten zeer hoog waren, werden de kanonnen op de Marinewerf gelaten en wel op het gedeelte, dat aan het departement van Financiën toebehoort. Al jaren staan (zo schreef een krant in 1936) de acht grote kanonnen daar in een loods, terwijl de grijs geschilderde enorme vuurmonden vele meters uit de loods steken, dreigend gericht op een andere onschuldige loods van een der vele particuliere firma's, welke op de werf huisvesting hebben gevonden. De kanonnen zijn met deksels afgesloten. De firma, die voor een klein bedrag (50.000 guldens) eigenaresse van de nooit gebruikte kanonnen werd, moet wekelijks terrein huur betalen voor deze opslagplaats.

Dezer dagen (zo schreef een krant in 1937) heerste er belangstelling voor deze vergeten kanonnen, Twee auto's reden het terrein op, en op het grasveldje werden de vuurmonden bekeken en opgemeten, waarbij een paar onderofficieren der Marine assisteerden.
    Zullen de 28 centimeters, die, behalve bij het inschieten bij Krupp, nog nooit een schot gelost hebben, thans nog elders bestemming krijgen ?

Met die vraag bleef ik ook zitten. Ik kon er verder niets over vinden, maar goed, dan heb ik met de Kerst als het slecht weer is iets om handen, toch? Of weet een andere bunkeraar het waarschijnlijk droevige lot van deze acht kanonnen?

Hans
    Kopen dat boek, de opbrengst is voor de HBP. De Houthalers moet je gelezen hebben. NU DERDE DRUK

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten