Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: M219 Batterij Zanddijk

Standaard M219 Batterij Zanddijk

Hallo,

Sinds enige tijd zijn een kompaan en ik de beheerders geworden van de M219 bunker. Het is een verschrikkelijk mooi project waar veel werk in gaat zitten (er ligt nogal wat zand in de onderste verdieping...)

Wij hebben wel een plattegrond van de bunker, maar niet alle ruimtes zijn beschreven. Zo weet ik wel waar de ingang verdediging zat, maar er zit nog een kamer aan waarvan ik niet weet of het nu een verblijf was voor de manschappen voor deze verdediging of juist iets anders.

Wie weet de exacte functies van deze ruimtes ?
    1 is de gassluis, maar de kamer naast de ingangsverdediging, hoort deze daarbij ?

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      1e-etage.jpg
Bekeken:   31
Grootte:   20,7 KB
ID:        38696

Grt. Jack

P.S., weet iemand toevallig waar in deze bunker de bunkertelefoon zat, wij willen een kabel (stroom) van buiten naar binnen krijgen, en we zoeken een bestaande opening.
    Laatst gewijzigd door Jack; 11-08-14 om 22:54.
    Bunkersite in aanbouw over de Atlantikwall.
    http://www.bunkerhistorie.nl

Standaard Re: M219 Batterij Zanddijk

Jack Goed nieuws dat jullie de bunker als museum kunnen opknappen. Ik denk niet dat manschappen die de ingangsverdediging voor hun rekening namem een aparte kamer hadden. Deze kamer lijkt op een kamer voor voorraden of opslag. De bunker telefoon daar moet je sporen van kunnen vinden in de bunker. Wij willen de bunker binnenkort wat beter fotograferen als dat mogelijk is wij kunnen dan als jullie hulp nodig hebben wel helpen met leeg scheppen.
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

Leuk dat er wat mee gebeurt , ze zijn beiden uniek in de Atlantikwall .
    Ik heb er ooit eens een artikel over geschreven in de stellingkrant van de stichting stelling Den Helder.
    Als het bier uit de kraan kwam als water, hadden we elke dag een kater

Mijn schepje staat klaar.... Dan kunnen we inderdaad eens mooie plaatjes schieten van een zandvrije bunker....
    Gr.Boorman
    Die Zeitmaschine läuft....

De M219 had waarschijnlijk geen manschapverblijf in de bunker. De benedenruimte was voor de munitie 4 ruimtes voor de hulzen nr 12 en twee voor de granaten.nr 11 er is 1 ruimte voor de verwarming nr21 een voor de brandstof nr 50 en een voor de luchtzuivering.nr 22

op de 1 e verdieping zoals op jouw kaartje de ruimte met de nabijverdediging was voor de koelwater en koelruimte. ruimte 43 is machineruimte en 50 is voor de brandstof.

Deze informatie en kaarten zijn uit de AW typologie van Rudi Rolf.

Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen beneden.jpg   eerste verdieping.jpg   zijaanzicht.jpg  
    Laatst gewijzigd door von putte; 14-08-14 om 02:38.
    von Putte -HBP- Der Sanitäter

mijn schep staat al klaar.mvg eric
    ps wordt dit weer een forum uitje,netals de hulzeput op fort eiland of de uitgebrande bunker bij dirk admiraal?altijd gezellig ,we doen iets nuttigs en helpen een forumlid uit de brand(zand)
    Laatst gewijzigd door eric; 14-08-14 om 20:14.

Welke van de twee word er nu opgeknapt ?
    De noordelijke is het meest interessant aangezien daar nog een stuk van de onder toren van de Gneisesnau in staat.
    Ik denk dat Ruud gelijk heeft , de manschappen voor de bediening werden in aparte bunkers in de nabijheid ondergebracht.
    Als het bier uit de kraan kwam als water, hadden we elke dag een kater

De Noordelijke wordt opgeknapt. De zuidelijke heeft nog een stuk van de Gneisenau. Helaas staat daar een uitkijk toren op.

Het doel is om er binnen een aantal jaar een replica (van buiten gezien dan) van de geschutstoren op komt te staan.
    Wat betreft het zand; de gehele onderste verdieping is gevuld met een laag van tenminste 1,5 meter zand. Grofweg uitgerekend komt dat op ruim 300 kuub !
    Ik moet jullie aanbod voor hulp wel overleggen met mijn compaan, aangezien we beiden beheerders zijn. Ik laat het nog weten.

We proberen o.a. bakelieten schakelaars etc te vinden (gratis, want we moeten het zelf betalen) om de bunker zoveel mogelijk authentiek te laten worden.

Uiteraard zijn jullie welkom om foto's te maken, maar het zal nog even duren voordat de bunker zandvrij is.
    Bunkersite in aanbouw over de Atlantikwall.
    http://www.bunkerhistorie.nl

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten