Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Marine-SeeZiel Batterie Zanddyk M219

Standaard Marine-SeeZiel Batterie Zanddyk M219

Hallo,
    nog altijd (stil) actief in het beton een bericht uit Den Helder.
    Hoewel het nog niet officieel is alvast een kleine update,
    ik ben voornemens om iets met de noordelijke geschutsbunker M219 te gaan doen.
    er moet enkel nog getekend worden maar dat proces kan ik niet versnellen.
    Het is de bedoeling om de bunker zand vrij te maken en er dan met foto's op panelen
    een stukje geschiedenis te laten zien.

het is nu wachten tot de papieren getekend zijn en de sleutel wordt overgedragen,
    maar zoals ik al schreef heb ik daar geen grip op en is het dus gewoon wachten.
    ik zal proberen om hier weer een verslag van te maken zodat het over heel nederland te volgen is.

mvg ramonKlik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      zanddijk.jpg
Bekeken:   43
Grootte:   914,1 KB
ID:        32866 de 616 is een rijksmonument geworden! ook hier gaan we mee verder.

Standaard Re: Marine-SeeZiel Batterie Zanddyk M219

Mooi initiatief , ik heb ooit nog eens een artikel geschreven over de geschiedenis van deze batterij in de stelling krant.
    Laatst gewijzigd door fort spijkerboor; 13-02-13 om 19:38.

fort spijkerboor, bedoel je daarmee de stelling krant van René Ros???

In welk nummer staat je artikel?

René heeft wat jaren geleden ook eens een atikel over mij en het miserabele leven van de Kamstra familie tijdens de oorlog in Den Haag in de stelling krant geplaatst

Gr...Nicolaas

Ramon
    Dat is mooi nieuws als jij wil hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen.
    De M219 daar kan je wat moois van maken er komt in de zomer veel publiek op die locatie.
    Wat ik begrepen heb is dat de bunker niet klaar was aan het eind van de oorlog.
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

Nicolaas.

Ik bedoelde de stellingkrant van de stichting Den Helder , het artikel is geschreven omstreeks 2000 of 2001.

Ramon.

Batterij Zandijk werd pas gebouwd eind 1944 , ze zijn uniek omdat het de enigste type M219 zijn in de hele Atlantikwall.
    De torens hebben er wel opgestaan , maar de lopen zijn nooit verder gekomen als Den Helder want daar lagen ze opgeslagen bij de Artillerie werkstätte Bij Kijkduin ( het gebouw staat er nog steeds )
    Er liggen nog een aantal Küvers onder het zand in de nabije omgeving , zover ik weet is alleen de M120 ( leitstand ) gesloopt.
    De Noordelijke bunker is uniek omdat daar nog steeds het onderstuk van de toren nog in staat , in dit deel zat de muntielift die meedraaide met de toren.
    Kort na de oorlog werden de torens gesloopt ( zie foto's )
    In Denemarken staan ook nog twee 15 cm torens van de Gneisenau maar dan niet op bunkers van het type M219 .
    De Denen hebben deze torens begin jaren 50 weer in dienst gesteld tot aan 2000 toen werden ze buiten gebruik gesteld ( de laatste keer dat er mee geschoten is was in 1996 )
    Uiteraard is batterij Austerat ( in Noorwegen )ook een 28 cm toren van de Gneisenau ( thans museum )
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen img419.jpg   img420.jpg   linke-seite-1-klein[1].jpg  

Ha Ramon,

Klinkt als een leuk projectje.... Als er wat 'schep-actie' is, laat het maar weten. Een beetje training is nooit weg....

Succes en een groet,

Boorman
    Die Zeitmaschine läuft....

28 cm toren van de Gneisenau
    heeft eerst op het eiland de beer gestaan bij rozenburg fundament was niet toereikend, de bunkers verzakten tijdens het schieten.

Hallo,
    @ fort spijkerboor,ik heb dat artikel gelezen,weet niet meer in welk nummer maar was wel de stellingkrant.

er komt daar in de zomer inderdaad veel publiek,dit heeft de keuze mede bepaald,
    ik vind het niet erg om in de zomer met deutsche frauen te praten:-)

@wil,je kan je eigen daar helemaal invalide oefenen met scheppen,de hele onder verdieping ligt vol,
    dit kan wel zo'n 30 kuub bevatten,moet allemaal de trap op!
    er ligt veel troep zoals flessen,blikjes,vuurtjes enz in de bovenste meter,daaronder zit oud zand,
    dat kan interressant materiaal bevatten van de demontage werken.

weet iemand de aanduiding van het type kanon van de gneisenau 15CM SKC.....
    ik kom alleen gegevens tegen van SKC28 en hoger,ik heb namelijk een heel mooi plaatje gevonden
    wat op de deksel zat welke het vizier moest afsluiten wanneer het niet in gebruik was.
    het zou mooi zijn als....

en een foto van de geschutstoren uit de zuidelijke bunker

mvg ramonKlik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      m219 geschutstoren 2.jpg
Bekeken:   34
Grootte:   938,1 KB
ID:        33080Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      101_2247.jpg
Bekeken:   39
Grootte:   518,7 KB
ID:        33081

Hallo Ramon.

Nog even over de 15 cm toren , het gaat om een ; 15 cm /55 - C 28 in doppeltürmen ( drehturmlafette C 34 )

Lengte van de loop is 55 kalibers ( 15 x 55 = 8,25 meter )

Mondingssnelheid van de granaat ; 875 meter per seconde.

Levensduur van de loop ; 1100 schoten.

Gewicht van de granaat ; 45,3 kg.

Maximale reikweidte ; 23 kilometer.

Vuursnelheid ; 8 schoten per loop per minuut.

Totaal gewicht van de toren ; 120 ton.
    Laatst gewijzigd door fort spijkerboor; 13-02-13 om 20:05.

Hallo,
    het is inmiddels bekend dat de lopen van de geschutstorens niet gemonteerd waren,
    deze lagen inderdaad nog in huisduinen bij de M.A.Z.a dat is de geschuts werkplaats voor
    de kustbatterijen.
    en dat is de grap,ik heb namelijk de mal die gebruikt is om de bordjes te maken voor bewegwijzering,
    deze is gevonden in een stuk stortduin,natuurlijk even gesjabloneerd en een paar bordjes gemaakt.
    er zit zelfs een gesoldeerde rand op de mal om de bordjes ''aan'' te leggen.

mvg M.A.Z.a ramonKlik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      101_2049.jpg
Bekeken:   45
Grootte:   556,7 KB
ID:        33143

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten