Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Electra - Sonne , Camperduin

Standaard Electra - Sonne , Camperduin

Tijdens de oorlog bouwde de Duitse Luftwaffe in de Hargerpolder een navigatiebaken ten behoeve van bombardementsvluchten op Engeland.
    Wanneer de bouw begon is onduidelijk , het centrale deel van de installatie stond in de Noord Oost hoek van de Hargerpolder en omvatte de middelste mast , verblijven voor de manschappen , een gebouw voor de binnengekomen gegevens , aggregaat gebouw voor noodstroom , een wateropslag bunker , en gebouwen voor andere ondersteunende functies.
    De Noordelijke mast stond op de hoek van de Pettemerweg en de Belkmerweg in de Hazepolder op het land van de familie P. de Boer.
    De Zuidelijke mast stond tegen Groet aan , de onderlinge afstand van de masten bedroeg ongeveer 2 kilometer.
    De masten waren van staal op een betonnen funderingsblok die door middel van tui kabels overeind bleven.
    De Installatie werkte op de lange golf en had een bereik van ongeveer 2500 kilometer.
    De Duitse codenaam was Electra – Sonne ( Electra = leitsrahlfächerfunkfeur en Sonne = fächerdrehfunkfeuer )
    Het centrale deel van de installatie werd aangeduid als WN 33a ( L ) -Baupunkt 55a ( L )
    Alle gebouwen waren van het soort wat men veel in Duits Radar stellingen tegenkomt , een betonnen funderingsplaat met bakstenen metselwerk en een betonnen dakplaat .
    Een uitzondering vormt echter een waterbunker , deze werd geheel van gestort beton gebouwd.
    In een later stadium bouwde men in de Hondsbossche slaperdijk aan de oostzijde van de stelling een ständige bunker van het type L 484 unterstand für funksendestelle met als baunummer BL 11632
    Volgens het KTB vn het 347 Inf. Div. op 29.3.1943 bestond het Kommando Electra uit 6 onderofficieren en 27 manschappen van een lagere rang , de stelling werd verdedigd door 5 machinegeweren en 5 stuks luchtdoelgeschut met een kaliber van 2 cm.

1. t/m 4.) Constructie van de mast
    2. Groet gezien vanuit de Zuid mast ( links bovenin zie je nog een stuk van de tankgracht ).
    3. De waterbunker.
    4. Centrale gang in het auswertungsgebouw.
    5. Kabeldoorvoer in één van de gebouwen
    6. Overzicht van de stelling.
    7. Onderkomen voor de manschappen.
    8. Onderkomen voor de manschappen en het auswertungsgebouw.
    9. Aggregaat gebouw.
    10. Overzicht van de stelling.
    11. Onderkomen voor de manschappen.
    12. Aggregaat gebouw.
    13. BRV tekening.
    14. BRV tekening.
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen img369.jpg   img370.jpg   img371.jpg   img372.jpg   img373.jpg  

img374.jpg   img375.jpg   img377.jpg   img378.jpg   img379.jpg  

img380.jpg   img381.jpg   img382.jpg   img383.jpg   img384.jpg  

img385.jpg   img386.jpg   Afbeelding 003.jpg   Afbeelding 004.jpg  

Standaard

Fort Spijkerboor, geweldig deze informatie !
    Vooral de foto’s van de, toen nog, aanwezige masten.
    Het uitzicht van de meest zuidelijke mast richting Groet is heel bijzonder.
    De nog resterende bouwwerken ken ik heel goed, ik heb op nog geen 500 meter afstand jaren gewoond.
    De 2 BRV tekeningen zijn voor mij ook heel bijzonder.
    Het radiozendstation, positie nr. 8 is in de periode 1985 -1988 gesloopt door G. Kruk,
    Ik ging iedere avond na mijn werk even kijken hoever men was, een werknemer van G. Kruk, Dhr. Haster, welke al jaren werkte voor G. Kruk en inwoner van Petten had al heel wat sloopwerkzaamheden mbt bunkers op zijn naam staan, was flink aan het overwerken om de gaten in het dak van de bunker te boren voor het plaatsen van de explosieven. Volgens Dhr. Haster had men zich behoorlijk verkeken met het slopen en niet verwacht dat het zo lang zou duren. Zelf ben ik in die tijd in de bunker geweest, behalve krantenresten uit 1948 heb ik er niets bijzonders aangetroffen. Ik ben in 1982 op de Mosterdweg komen wonen en het radiozendstation zat toen geheel verscholen in de dijk. De posities 9, 10, 11 en 12 zijn mogelijk eerder gesloopt.
    Waar op de BRV tekening Sijpersluisje staat ingetekend, stond voor de sloop van positie 8 een houten brug, deze is in dezelfde periode dat positie 8 gesloopt werd vervangen door een betonnen bouwwerk wat er nu nog staat.
    Ik heb het vermoeden dat de posities 2,3, 4 en 5 ook nog in de dijk aanwezig kunnen zijn. Deze dijk die vanaf de Hondsbossche Vaart naar Groet loopt, is een behoorlijk zachte dijk met behoorlijk zachte bermen. Om met het materieel wat toen voor handen was, deze bouwwerken te slopen en de materialen die daar bij vrij kwamen af te voeren, zou men behoorlijke maatregelen hebben moeten treffen.
    Dus er is , mogelijk, nog wel iets aanwezig.
    Met vriendelijke groet,
    Bertill.

Standaard

Bunkerkoning, Fort Spijkerboor, zijn er BRV tekeningen bekend die het gebied tussen Petten en Camperduin aangeven vanaf de Hondsbossche Zeewering tot aan het Noord Hollands kanaal ?
    Het zou heel interessant kunnen zijn want er zijn volgens mij nog bouwwerken aanwezig.
    Als deze tekeningen beschikbaar zouden zijn, ga ik een paar dagen vrij nemen en op onderzoek uit.
    Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
    Met vriendelijke groet,
    Bertill.

Standaard Electra - Sonne , Camperduin

Jan
    Schitterende info ongelooflijk wat de Duitsers allemaal hebben gebouwd.
    Onze interesse was de bunker type L 484 unterstand für funksendestelle maar de bunker is gesloopt toch hoop ik dat er nog eens foto's van deze bunker opduiken.
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

Standaard

Rene, als die bunker in de periode 1985/1988 gesloopt is moeten daar toch foto,s van zijn zo lang geleden is dat nu ook weer niet.
    Laatst gewijzigd door fort spijkerboor; 01-07-13 om 21:38.

Standaard bunker type L 484 unterstand für funksendestelle

Jan
    Dat denk ik ook als wij er achter kunnen komen welk sloop bedrijf de bunker gesloopt heeft.
    En je zou toch zeggen dat mensen die daar in de buurt wonen ook wel een foto's gemaakt hebben.
    De bezetting van dit WN 33a ( L ) -Baupunkt 55a ( L ) vindt ik niet veel 6 onderofficieren en 27 manschappen.
    Gezien het aantal bunkers en de rondom verdediging zou je aan veel meer man denken.

Standaard

Rene , als navigatiebaken had je niet veel personeel nodig , het genoemde aantal mensen betreft ook enkel het bedieningspersoneel van de installatie.
    Ik denk dat er van een rondom verdediging geen sprake was , bij een landing werd de installatie opgeblazen waarna men het personeel terugtrok.
    Het is ook mogelijk dat een deel van de verdediging gedaan werd door omligende steunpunten.
    Laatst gewijzigd door fort spijkerboor; 31-01-13 om 23:03.

Standaard

Jan, Rene.
    De radiozendstation bunker is door G. Kruk gesloopt in de door mij genoemde periode. Ik heb, bij het vrijgraven en de sloop foto’s gemaakt.
    Nu ben ik tig fotoalbums en schoenendozen verder en ik heb de foto’s nog niet
    gevonden. Morgen ga ik verder zoeken, nu eerst maar aan het avondeten.
    Met vriendelijke groet,
    Bertill.

Standaard Foto's

Bertill
    Dat zou heel mooi zijn als u foto's van de bunker heeft wij wachten geduldig af.

Standaard Eet smakelijk

Ik ben ook zéér benieuwd naar de foto's....
    Succes met de zoektocht!
    Gr.Boorman
    Die Zeitmaschine läuft....

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten