Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Elektra Sonne 5 Petten.

Standaard Elektra Sonne 5 Petten.

Beste mensen, dit is mijn eerste posting, behalve in de rubriek even voorstellen, op dit forum.
    Ik heb vanaf 1965 tot aan 1988 in de regio Petten gewoond en kan mij goed herinneren dat er tot, pakweg 1972 mogelijk nog later, 2 of 3 radiomasten stonden op een lokatie ten zuiden van de Leijerhoek in de polder tussen Petten en Camperduin, mogelijk niet meer dan 1000 meter landinwaarts van de Hondsbosche Zeewering. Deze radiomasten stonden vrij dicht op elkaar, niet meer dan enkele honderden meters uit elkaar.
    De originele Elektra Sonne masten stonden veel verder uit elkaar met als uitersten 1 mast bijna tegen de Hondsbosche Zeewering, 1 mast op de hoek Pettemerweg/Belkemerweg en 1 mast in het midden van deze 2 masten.
    Over deze originele Elektra Sonne masten wordt melding gemaakt door, Wim Bouwes Zijper historische bladen, zie

http://www.fortendenhelder.nl/radars/elektrasonne.htm , dat deze masten in oktober 1945 door het Militair Gezag werden toegewezen aan de PTT,
    en dat de masten in 1946 zijn gedemonteerd.
    Verleden jaar heb ik met 2 klasgenoten uit mijn lagere schooltijd hier over gesproken en ook zij konden de radiomasten nog goed herinneren.

Nu is mijn vraag, waarvoor dienden de masten die daar in 1965, maar mogelijk veel eerder en zeker tot 1972 stonden, wie maakte daar gebruik van en met welk doel? Het terrein rondom de masten was afgezet met hoge hekken, het maaiveld van de masten was ook zeker 10 tot 15 meter hoger dan de omringende polder en glooiend aangebracht met mogelijk een technische ruimte onder de ophoging, en niet eenvoudig te betreden, later was hier gedurende een korte periode, mogelijk enkele jaren, een gemeentelijke vuilnisbelt.

Ik begrijp dat mijn vraag een long shot is, maar mogelijk is er iemand die iets meer weet.

Met vriendelijke groet,
    Bertill.

Standaard Elektra Sonne 5 Petten

Bertill
    Zou het wat te maken kunnen hebben met de koude oorlog periode.
    Ik heb wel de B.R.V. kaart daar lost jou vraag niets mee op maar misschien leuk om te hebben.
    Wij hebben de bunkers ook bezocht een aantal jaren geleden ik zal ze op de site zetten.
    Ik heb het vermoeden dat er nog enkele bunkers aanwezig kunnen zijn buiten de bunkers die in het weiland staan.
    Zijn er ook foto's bekend van de gesloopte bunkers.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      hbp.jpg
Bekeken:   151
Grootte:   808,5 KB
ID:        32751

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      hbp 1.jpg
Bekeken:   154
Grootte:   812,9 KB
ID:        32752

Kaarten komen uit het B.R.V. Archief.
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

Standaard

Bunkerkoning, met deze tekeningen ben ik erg blij !
    Ja, de koude oorlog daar heb ik aan zitten denken, en nu ik dit bericht schrijf kan ik mij een voorval herinneren. Ik werkte voor een plaatselijk aannemersbedrijf en grond-water en wegen bouw uit Petten welke veel voor Rijkswaterstaat aan de zeeweringen en strekdammen werkzaamheden deed, vanaf Den Helder tot aan Petten.
    Bij graafwerkzaamheden hebben wij eens een elektrakabel van forse omvang stuk getrokken, de uitvoerder, die bewust de 2e WO heeft mee gemaakt en als dwangarbeider werkzaam was geweest in Duitsland op een scheepswerf waar onderzeeboten werden gemaakt, riep “Dat is een kabel van de moffen”, vervolgens werd er over een lengte van circa 100 meter de kabel uit grond getrokken, achter op een vrachtwagen geladen en naar de oud ijzer handel gebracht. Dit alles buiten medeweten van de werkgever en opdrachtgever om. De opbrengst werd onder elkaar verdeeld en daar kon geen weekloon tegen op. Daags erna was er paniek, marine uit Den Helder op de werkplek, later ook nog
    marechaussee, we hebben allemaal niets verklapt, de kabel stond ook niet op de tekening, de sleuf moest open blijven. De kabel was binnrn een week gerepareerd. Dit gebeurde op het terrein van het Reactor Centrum Nederland te Petten nabij de Westerduinweg in het begin van de jaren 70.
    Later hoorde ik van een kantonnier van Rijkswaterstaat dat men nog veel gebruik maakte van kabels doe door onze bezetters in WO2 waren aangelegd.

In de jaren 1965 - 1970 werden de wegen in en om het gebied tussen Petten en Camperduin aangepast en zijn veel bunkers gesloopt. Zeker toen de weg bij de Slaperdijk werd verbreed en geasfalteerd moesten de bunkers verscholen in de Slaperdijk gesloopt worden. Ik keek als jochie van 12 - 13 jaar mijn ogen uit wat
    daar allemaal boven kwam, er was een enorme drang om dat te gaan verkennen.
    Samen met een kameraad wilden wij erna toe, maar een oudere broer van mijn kameraad moest mee, op gezag van moeders, want het was niet veiig.
    Er was tijdens de sloopwerkzaamheden diverse munitie en mijnen gevonden,
    in die periode werd er veel munitie en explosieven gevonden waarbij ook ernstige ongelukken zijn gebeurd, zo ben ik zelf ook wel eens door het oog van de naald gekropen.

In de jaren 1986-1988 zijn er ook bunkers gesloopt die verband hielden met Elektra Sonne 5. Dit waren behoorlijk grote bunkers. Ik zal hier op terug komen in een nieuw bericht.
    Ook in de omgeving van Petten, Westerduinweg, nabij het Pettemer bos zijn bunkers gesloopt in de jaren 1965 - 1970.
    In die omgeving is in mijn optiek nog een grote bunker aanwezig die al sinds 1965, maar mogelijk veel eerder bedekt is.

Het is al met al weer een heel opstel geworden.
    Nogmaals bedankt voor de tekeningen !
    Met vriendelijke groet,
    Bertill.

Standaard

Ik zal binnenkort uitgebreid een artikel schrijven over Electra Sonne in " Radarstations in Noord Holland " incl. met tekeningen en foto's.

Standaard

Fort Spijkerboor, dat zou prachtig zijn !
    Ik heb zojuist een email verstuurd aan iemand die in de jaren 70 een artikel geschreven heeft, welke niet digitaal is, en deze om een kopie gevraagd.
    Vervolgens ga ik morgen contact zoeken met het Zijper Museum om te proberen
    een kopie te krijgen van het artikel welke W. Bouwes geschreven heeft in de Zijper Historische Bladen over “Radiomasten in de polder”. Deze is nog niet online beschikbaar bij het Zijper Museum.
    Overigens, dit hele gebied tussen Petten en Camperduin is historisch gezien vanuit WO2 bijzonder interessant, vanaf de Hondsbosche Zeewering zijn vele Engelandvaarders naar de overkant gegaan, zie hier voor oa. het boek “Tulpen voor Juliana”. In Petten staat bij de Singel een monument ter nagedachtenis aan hen.
    Deze ontsnappingen naar de overkant zijn uiteindelijk bij de bezetter aan het licht gekomen en veel van de betrokkenen zijn in kampen van de bezetter om het leven gekomen.
    Met vriendelijke groet,
    Bertill.

Standaard Elektra Sonne 5 Petten

Bertill
    De bunkers die jij hebt zien slopen was dat in Camperduin in de bocht.
    Daar zijn een aantal 501 gesloopt wij zijn al jaren op zoek naar foto's van die bunkers.
    War betreft Elektra Sonne 5 daar heb ik niet veel verstand van maar Jan wel.
    Ben benieuwd naar zijn post in dit topic.
    De bunkers in de buurt van Petten, Westerduinweg waar u het over heeft daar open ik een ander topic over.

Standaard Re: Elektra Sonne 5 Petten.

Tijd voor een update, wat is voor mij de stand der zaken op dit moment.
    De zoektocht naar informatie heeft foto's en ook luchtfoto's uit voornamelijk de periode 1935 - 1960 en niet te vergeten scans van ansichtkaarten uit circa dezelfde periode opgeleverd.
    Waarbij de scans van dorpsportretten uit de jaren 50 en zeker ook de scans van luchtfoto's een enorme bron van informatie zijn.
    In zover als mogelijk is zijn deze foto's en scans via digitale bewerking naar een hogere resolutie en scherpte gebracht, waarbij bestandsformaten van 9000 X 7000 niet ongewoon zijn.
    Als gevolg hiervan werden een heleboel bouwwerken inzichtelijk.
    Naast alle beeldinformatie die ik hierboven genoemd heb, heb ik een scala aan artikelen verzameld die betrekking hebben op mijn onderzoek.
    Deze artikelen zijn veelal uit de eerste hand maar ook van onderzoekers die in een later stadium, denk aan de jaren 80-90 onderzoek gedaan hebben.
    Daarnaast heb ik gecommuniceerd, persoonlijk, telefonisch, email, etc. met bewoners, klasgenoten, vrienden en kennissen die toendertijd ook nieuwsgierig waren.
    Zelf ben ik ook naar de plaats delict afgereisd, waar ik opgegroeid ben, foto's en notitities gemaakt.

Mijn uitgangspunt toen ik mij hier op dit forum aanmeldde was Elektra Sonne 5.
    Nu heb ik heel veel informatie gevonden over Elektra Sonne, maar buiten BRV kaarten, en hetgene wat ik nog ga onderzoeken in het nationaal archief, en een enkele wazige foto na is
    er bar weinig over te vinden. Wel over de Elektra Sonne in het algemeen. Opstellingstekeningen, werkplaatshandboeken, handleidingen, etc. deze heb ik gevonden.

Dus heb ik, een paar maanden geleden, besloten om het onderzoeksgebied uit te breiden naar de Freie Kuste tussen St Maartenszee en Camperduin met als kern Petten.

Wat wil ik nu nog doen?
    Een hele dag het nationaal archief bezoeken. Ik heb op de index online gekeken welke info ik wil bestuderen, fotograferen, eventueel kan ik misschien een kopie laten maken.
    Nadat ik dit gedaan heb, komt de grote klus. Er een samenhangend geheel, en vooral leesbaar geheel, van te maken.
    Om te voorkomen dat er mogelijk onbekende werken door personen met andere dan geschiedkundige interesse's inzage krijgen na publicatie op dit forum, leg ik het hele onderzoek door mij gedaan eerst aan Rene, Bunkerkoning, voor.

Zo, was weer een heel opstel, nu weten jullie hoe het er voor staat.

Met vriendelijke groet,
    Bertill.

Bertill Mooi dat jij er mee bezig bent. Het is een interessant gebied. Waar nog veel te ontdekken valt. Ik ben benieuwd wat jij allemaal vindt. Ik hoor het wel via de p.m.

Wederom een update.
    Op dinsdag 3 september ben ik in het nationaal archief te Den Haag om de desbetreffende stukken in te zien en zoveel mogelijk vast te leggen/kopieeren.

Met vriendelijke groet,
    Bertill.

Update.
    Aardig wat info erbij, maar ik ben er nog niet klaar mee.
    Communicatie met nationaal archief is prima, binnen 1-2 werkdagen antwoord per email.
    Nieuwe laptop maar sommige zaken gingen op de oude beter, ik weet het, het is de gebruiker niet de machine.
    Lisette, mijn vriendin, is herstellende van een beroerte, herstel gaat goed.
    Derde week oktober weer richting nationaal archief dan zijn de kaarten beschikbaar.

Met vriendelijke groet,
    Bertill.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Bladwijzers

Forum Rechten