Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Roma - Castricum

Standaard Roma - Castricum

Van de stelling Roma is weinig bekend .
    De locatie was op de Zanderij 500 meter ten westen van Castricum.
    De installatie werd op een heuveltop geplaatst als Frühwarngerät ( vroege waarneming ) tegen vliegtuigen .
    Waneer men met de bouw begon of de installatie in gebruik is genomen is onbekend .
    De radar is een DETE II later aangeduid als FuSe 80 Freya met een bereik van 300 kilometer en een vermogen van 10 Kilowatt.
    Het scherm was in hoogte beweegbaar zodat men het tijdens gebruik boven de scherfmuur liet uitkomen waarna men na gebruik weer liet zakken tot in de scherfmuur.
    De stelling bestond uit bakstenen gebouwen en was als volgt samengesteld ; 1 wc , 1 aggregaat gebouw , 9 woon/voorraad gebouwen , 1 werkplaats , 2 tobruks , en een scherfmuur voor de installatie .
    Volgens het KTB van het 347. Inf. Div. op 29.3.1943 bestond de bezetting uit 3 onderoff. en 22 manschappen.
    Het is opvallend dat er gecombineerde eenheden waren zowel Luftwaffe als Kriegsmarine personeel werkte op de installatie .
    De verdediging bestond uit één machinegeweer en één stuk 75 mm luchtdoelkanon (r.).
    Na de oorlog werd het gehele complex door de Pwn gesloopt voor het bedrag van f 83750,-
    Er is thans op wat los puin na niets meer terug te vinden.

1.) De radarinstallatie in de scherfmuur ( 1947 ).

2.) De radarinstallatie met op de voorgrond het aggregaat gebouw.

3.) Detailopname van het antenne scherm .

4.) BRV tekening van de installatie.

5.) BRV tekening van de scherfmuur.

6.) PWN tekening van de Zanderij.
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen img067.jpg   img068.jpg   img069.jpg   img070.jpg   img071.jpg  

img072.jpg  

Standaard Roma - Castricum

Jan
    Wij zijn een aantal keren wezen prikken Maar inderdaad alleen puin gevonden.
    Heeft deze Radar stelling alleen de naam Roma of heeft deze ook een w.n. nummer.
    Op de Duitse kaart staat vlak naast Roma w.n. 43 of is dit weer een apart w.n. of hoort het bij Roma.
    Het staat op de kaart die ik jou gestuurd heb.
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bunkerkoning Bekijk Berichten
    Jan
    Wij zijn een aantal keren wezen prikken Maar inderdaad alleen puin gevonden.
    Heeft deze Radar stelling alleen de naam Roma of heeft deze ook een w.n. nummer.
    Op de Duitse kaart staat vlak naast Roma w.n. 43 of is dit weer een apart w.n. of hoort het bij Roma.
    Het staat op de kaart die ik jou gestuurd heb.

Rene
    Roma heeft geen WN nummer , WN 43 ligt ten zuiden van Roma ( dit is het gebied rond de Papenberg )
    Waarom Roma geen eigen Wn nummer heeft is mij ook een raadsel .

Standaard

Wel gaaf hoor Prachtige informatie allemaal heb gewoon geen tijd om op alles te reageren jammer genoeg.

Stefano.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fort spijkerboor Bekijk Berichten
    Rene
    Roma heeft geen WN nummer , WN 43 ligt ten zuiden van Roma ( dit is het gebied rond de Papenberg )
    Waarom Roma geen eigen Wn nummer heeft is mij ook een raadsel .

Volgens mij had Roma geen WN nummer omdat het geen WN was maar een Radar-post.

Nicolaas.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nicolaas kamstra Bekijk Berichten
    Volgens mij had Roma geen WN nummer omdat het geen WN was maar een Radar-post.

Nicolaas.
    Dat wil niet zeggen dat alle radarstations per definitie geen WN nummer hebben , er zijn genoeg radarstations die wel een WN nummer hebben .
    Waarom Roma niet is onbekend.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fort spijkerboor Bekijk Berichten
    Dat wil niet zeggen dat alle radarstations per definitie geen WN nummer hebben , er zijn genoeg radarstations die wel een WN nummer hebben .
    Waarom Roma niet is onbekend.
    Dat ben ik volkomen met je eens Jan,

Waarschijnlijk had toen het nabijgelegen WN de taak om het radarstation Roma te verdedigen als dat nodig zou zijn geweest. Ook lag het in de range van Stützpunkt XXII H L

Gr...Nicolaas.

. Widerstandsnest a small strongpoint with an all-round defence, occupied by 1 or more Gruppen (10 troops), with our without heavy weapons
    2. Stützpunkt is made up of several Widerstandsnester and is minimally occupied by a company, equipped with heavy weapons. Coastal batteries were also considered strongpoints
    3. Stützpunktgruppe is made up of several Widerstandsnester and Stützpunkte which can give fire support to each other and are situated around a military important location, occupied by a company or battalion and equipped with sufficient heavy weapons to defend against tanks and aircraft

De
    4. Verteidigungsbereich a major city, port, or other important military location surrounded by fortress defenses

Bron:
    Laatst gewijzigd door Nicolaas kamstra; 22-10-12 om 03:09.

Standaard B.R.V. nummer

Jan weet jij het de b.r.v. Letter die bij Roma hoorde.
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bunkerkoning Bekijk Berichten
    Jan weet jij het de b.r.v. Letter die bij Roma hoorde.
    Zover ik weet is er maar één tekening waar een BRV nummer op staat namelijk F12 , de rest van de tekeningen staat met de hand opgeschreven " Zanderij "

Standaard

Hier een hele lijst van radarstations maar er staan geen WN nummers op.

Funkmeß(ortungs)stellungen in den Niederlanden

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten