Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Bouw van de 616 Den Helder

Standaard Bouw van de 616 Den Helder

Hallo,tijdens mijn bezoek aan het bunkermuseum in de 622 zag ik het model van de 622,
    hier raakten we over in gesprek en heb ik beloofd om de foto's van de bouw van de 616 te plaatsen.
    ik heb namelijk na vele vragen over de dikte van de muren en waar de andere ruimtes zijn besloten om duidelijk te maken middels een schaal model hoe massief de 616 is.
    natuurlijk kan je dat doen met een plattegrond van de brv,maar een 3D model is veel mooier.
    maar om goed alle aspecten van een St te laten zien zou je in de muren moeten kunnen kijken.
    Dus is het tijd voor een schaalmodel van de 616 waarbij de bunker voor 1 deel is gestort.
    aan de buiten zijde is namelijk heel goed te zien dat de 616 in 3 delen is gestort(foto 1)
    ik heb de tekening van de brv opgezet op een plaat multiplex in schaal 1:35.
    vervolgens heb ik van heel dun hout,kreeften kratjes,plankjes gesneden in de breedte 15 cm,dit is namelijk een standaard houtmaat van vroeger,dit betekent dat ze 4 mm breed moeten zijn,je hebt er heel veel nodig
    dus het is makkelijker als je een kaliber maakt waar je constant dezelfde plankjes mee maakt.
    deze verwerk je eerst als prefabwanden waar het beton tussen wordt gestort,begin hiermee van binnen uit
    anders loop je kans dat je je moeizaam gemaakte muren kraakt als je er overheen hangt.

volgende keer deel 2

mvg ramon
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen 616 stortlaag 2.jpg   Afbeelding 002.jpg   Afbeelding 001.jpg   Afbeelding 013.jpg  
    Laatst gewijzigd door RamonDunen; 11-08-12 om 19:44.

Standaard 616

hoi Ramon.
    ziet er goed uit, mijn aanpak is anders maar ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
    als ik je kan helpen met advies dan hoor ik het wel.
    succes leonardus.

Standaard

Hallo Leonardus,bedankt voor het aanbod,zou wel wat hulp kunnen gebruiken met de laatste loodjes zogezegd.
    hij is al bijna klaar,maar ik wil hem met monumentendag presenteren,dan is de 616 namelijk open en hou ik expositie Bunkerbouw,er zijn dan buiten allerlei dingen te zien die nodig waren voor het bouwen van een bunker,zoals ventielen,bouwmaterialen,gereedschappen,schaalmode llen,foto's ed.
    Maar terug naar de bouw,zoals gezegd de fundering,de 616 staat op een zogenaamde sohle,een funderingsplaat,de wehrgeologenstelle heeft namelijk onderzoek gedaan naar de bodemgesteldheid en bepaalde wat voor soort fundering er nodig was.
    in dit geval een plaat die rondom 1,5 meter groter is als de oppervlakte van de bunker,deze heb ik nagemaakt van styreen schuim,ofwel piepschuim,dit vormt een mooie basis om op te bouwen,tevens kunnen onderdelen met gemak in de fundering worden gestoken om vast te zetten.
    nadeel is de structuur en de kleur,er zitten allemaal bolletjes aan het oppervlak,beter is om het blauwe of groene schuim te gebruiken,dit is namelijk glad,maar dat was even niet voor handen.
    Op de fundering wordt de plattegrond van de bunker uitgezet,daarna is het het makkelijkst om de in het zicht blijvende ondergrond een beton kleurtje te geven,dit kan heel goed met muurverf,dit is op waterbasis en vult ook een klein beetje de gaatjes.
    Daarna heb ik de muren gemaakt,dit is ook weer styreen schuim,ik wil namelijk bereiken dat de bunker zo'n meter hoog word,dit geeft een mooie kijk in de muren en de ruimte in de bunker.
    De muur word later aan de bovenkant bedekt met een laag beton(look),dit voorkomt dat het model een kolossaal gewicht krijgt.

foto 1 raam raam deur,gemaakt van oase
    foto 2 stukje bezetting schaal 1:87

mvg ramon
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen 100_2034.jpg   100_2043.jpg  

Standaard

Hallo,
    de wanden die je later niet meer ziet zijn dus van schuim,hier tegenaan plak je je gemaakte wanden of je plakt je wanden tegen het schuim. dit vergt wat tijd en geduld,maar het is geen aangenomen werk dus...
    ga je lekker verder,hou wel rekening met eventuele buizen of gaten die in je wand moet komen,dit gaat haast niet als alles op zijn plek zit dus moet je dat van tevoren bepalen.
    deze buizen maak je gewoon van electra draad,kun je kiezen uit de originele blauwe kleur of menie rood.

volgende keer het storten en een probleem wat er dan om de hoek komt kijken

mvg ramon
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen Afbeelding 015.jpg   Afbeelding 013.jpg   Afbeelding 017.jpg   Afbeelding 022.jpg   Afbeelding 032.jpg  

Afbeeldi 002.jpg   Afbeelding 025.jpg  

Standaard Kunstenaar

Ha Ramon,

Mooi man! Nog een kunstenaar hier op het forum....

Succes met de bouw en een groet!

PS Had toch nog een alu starter gescoord bij de kringloopwinkel, helaas geen ribbel en niet geheel pas, maar ik vond het een opvallend idee....
    Die Zeitmaschine läuft....

Standaard

Hallo,wil,de ribbel maak je er zelf in,net als de vastzet krimp,dan komt er een stukje bankwerken bij kijken

Vandaag het laatste deel van de bouw van de 616 in schaal 35.
    als je er zeker van bent dat alles is zoals je wilt en alle noodzakelijke deeltjes zijn aangebracht,zoals de luchtbuizen,antenneschachtbuizen,sprachrohr enz. kun je beginnen met ''storten''
    daar komt een probleem bij kijken want als je je natte cement in de dunne houten bekisting stopt trekt het hout een beetje krom,wanneer je dan net als ik goedkope action kit gebruikt komen er wat plankjes los,geen paniek,deze vervang je als alles droog is door een paar nieuwe rechte plankjes,maar het was wel een vervelende ontdekking,houtlijm blijft beter zitten.
    Voor het namaken van beton maak ik gebruik van 1 deel portlandcement,2 delen zilverzand en 3 delen aquarium bodem,of modelspoorwegbed,dit zijn hele kleine dkorrels die modelbouwers gebruiken om een spoorwegbed na te maken,of de visliefhebber doet het onderin zijn aquarium.
    dit meng je tot een niet al te zacht papje,het zakt door het zilverzand iets uit dus blijf je het steeds roeren tot het op zijn plek ligt,met een lepel gaat dat prima.
    na een paar dagen word het steeds harder,toch breek je het zo af als je er kracht op zet,het word niet zo sterk als echte beton,gelukkig hoeft dat ook niet,het is enkel voor visualisatie.
    dan word het tijd om het model te ontdoen van alle onreglmatigheden die tijdens het knippen en snijden in de gangen zijn gevallen,de laatste restjes gelekte beton eraf halen met een vochtige doek en je model is klaar. Zo snel als je nu hebt gelezen gaat het niet in real time,afhankelijk van de intensiteit ben je er toch wel een paar weken mee bezig,zo'n 2a3 uurtjes per dag,maar het blijft leuk om te bouwen. op naar het volgende project,dit moet een flakbatterij worden in den helder,waarschijnlijk de vangdam,erfprins is ook heel mooi maar daar is wat gebeurt tussen mij en...
    en erfprins is net als admiraal gebouwd met behoorlijke hoogte verschillen,dit moet je ook in je model terugzien,dat betekent dat het naast groot ook hoog gaat worden,je moet het wel kunnen verplaatsen/uitlenen dus die vallen af.
    bedankt voor het lezen en tot de volende keer.

het model van de 616 is tijdens monumentendag zaterdag 8 september te zien bij de 616 bunker in den helder tijdens expositie bunkerbouw,velerlei artikelen die te maken hebben met de bouw van een echte bunker,ook word er vis gerookt,ook heel leuk om te doen,idee voor een volgende beschrijving?

mvg ramon
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen 101_2580.jpg   101_2593.jpg   101_2595.jpg   101_2596.jpg   101_2597.jpg  

101_2610.jpg   101_2609.jpg   101_2608.jpg   101_2607.jpg   101_2600.jpg  

Standaard Verslag

Ja, een leuk verslag van de bouw....
    En het model ziet er ook top uit! Echt een leuk item om in de echte 616 te zetten.
    Succes as. zaterdag, hopend op goed weer en véél bezoekers....
    Gr.Boorman

Standaard

Hallo Ramon. Leuk om te lezen hoe je aan het model bezig bent. Ik zie wel dat je niet alleen handig moet zijn, maar ook veel geduld moet hebben. Het model wordt vast een publiekstrekker in de 616 zelf.

Standaard 616

Dat ziet er goed uit heel anders dan bij mij maar zo kan het inderdaad ook, ik hoop dat je leuke reacties gekregen hebt afgelopen weekeinde
    groeten leonadus

Standaard reactie

Ha Ramon,
    Mijn oom was erg te spreken over je model. Hij kwam hier gisteren toevallig nog langs en vertelde van het openstellen van jullie bunker. Hij komt zelf uit Den Helder, maar was er nooit eerder binnen geweest. Dus ik vroeg 'm gelijk naar het model.... De wereld is klein.... Dat vond hij trouwens ook van de binnenkant, maar ja, muren van 2 meter dik, dan blijft er ook niet zo veel binnenruimte over.
    Gr.Boorman

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten