Pagina 238 van de 240 EersteEerste ... 138188228236237238239240 LaatsteLaatste
Resultaten 2.371 tot 2.380 van de 2395

Onderwerp: Boulevard Scheveningen.

Standaard Re: Boulevard Scheveningen.

Jan, ik weet van bunkers, maar ben niet zeker of dat St bunkers waren, waar van het dak heel precies door de sloper tussen de muren terecht kwam na het springen met explosieven. Als of het de bedoeling was. Dat men daarna de boel niet opruimde? Op de Oostoever was hier jaren lang een voorbeeld van. Een horizontaal vlak is makkelijker te bewerken, gaten boren om de springlading aan te brengen met een jekkerhamer eerst met een beitel van 50 cm, daarna een beitel van een 100 cm en ga zo maar door. Dan is de zwaartekracht om de gaten te maken in het voordeel, gaat beter dan in een verticaal vlak, de muren. Zeker in die tijd. Alle sloop, grondverzet bedrijven werkten tot ver in de zestiger jaren met materiaal wat uit de legerdumps kwam. Grondverzet ging toen hoofdzakelijk met draglines, wil je het onderwerken, dan kun je er grond, zand, er over gooien, of je kunt de bunker begraven door deze te laten duikelen, maar dat hoef ik jou niet te vertellen want dat weet jij al.
    Nu ben ik zeker geen expert, echt niet, maar waarom werd deze bunker gesloopt? Was het een gevaar voor de kust verdediging, na de ramp van 1953? Ik denk van niet. Mogelijk lag deze in de secundaire lijn van de kust verdediging en heeft Waterstaat toch besloten om deze te slopen, maar een aantal werken die op dezelfde lijn liggen, een paar 100 meter verderop zijn er nog. Het kostenplaatje van een bunker slopen en opruimen, dus inclusief materiaal afvoeren, voorbeeld een 612 was in 1951 22.000 gulden. Misschien werd er toen ook al geld over de balk gegooid door de regering.
    Wat ik wel zou willen weten is in welk jaartal deze 502 gesloopt is, en wat de naam was van de meest dichtbij gelegen straat in die tijd.
    Nou, het is weer een heel opstel geworden. Ik doe er een plaat bij van 1953, bron onbekend, locatie redelijk dicht bij de 622.

Met vriendelijke groet,
    Bertill.

Edit, bron RWS.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Scheveningen 001 1953.jpg
Bekeken:   34
Grootte:   643,8 KB
ID:        40261
    Laatst gewijzigd door Bertill; 12-02-15 om 23:01.

"en wat de naam was van de meest dichtbij gelegen straat in die tijd"

Volgens mij is dat Vischershavenstraat...;-)

Dat had ik op GE ook al gevonden. Maar was dat ook de naam in de eerste naoorlogse periode?
    En was die straat daar al voor de oorlog, of andere nabij gelegen straten?
    Mischien heeft Hans info uit die tijd over dat gebied.
    Alle info is welkom, ook scans van stads plattegronden uit die tijd.

Met vriendelijke groet,
    Bertill.

Edit, tekst.
    Laatst gewijzigd door Bertill; 13-02-15 om 00:14.

Er is vaag een foto van de 502 waar je ziet dat deze een stukje boven het aardoppervlak ligt. Er is mij verteld dat in die tijd een jongetje tijdens het graven bedolven is onder het zand. Dat is natuurlijk een hele trieste situatie en mogelijk is dan uit veiligheid deze bunker gesloopt.

Onze 622 is tot 1950 in gebruik geweest door een oudijzerboer. Lag ook niet zo gevaarlijk. Vandaar dat ie mogelijk is mogen bestaan.

Ook heeft Nostradamus voorspeld dat de bunker in 2009 door een speciale groep bunkerliefhebbers wordt gebruikt als museum,
    von Putte -HBP- Der Sanitäter

Ronst Wij hebben overleg gehad met meneer Ambachtsheer. Die heeft het archief van gemeente den-haag de sloop bestekken ook geen bunkersloop van de 502 gedeeltelijk slopen betekent niet dat de bunker niet meer heel is. De enige manier is het te onderzoeken. Jan in den-haag zijn veel bunkers op deze manier gesloopt. Op deze foto staan wij in 1 van de kamers
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      se 1170.jpg
Bekeken:   105
Grootte:   845,0 KB
ID:        40262

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ronst Bekijk Berichten
    Wellicht vergis ik me maar in het boek van ambachtsheer 'van verdediging naar bescherming' is gewoon te lezen dat die 502 gedeeltelijk gesloopt is?
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

Ook heeft Nostradamus voorspeld dat de bunker in 2009 door een speciale groep bunkerliefhebbers wordt gebruikt als museum,

Jij hebt ook overal contacten
    Als het bier uit de kraan kwam als water, hadden we elke dag een kater

@Bertil
    De Vischershavenstraat is voor de oorlog gebouwd. Dat weet ik zeker. Hoe het tijdens de oorlogsjaren was weet ik net, want het lag zerlfs voor ons houthalers te diep in het Sperrgebied. Zover ik mij kan herinneren (sorry maar ik wordt een dagje ouder), ligt de huidige Vischershavenstraat op de plaats van de oude.

Hans
    Kopen dat boek, de opbrengst is voor de HBP. De Houthalers moet je gelezen hebben. NU DERDE DRUK

Hans, dank je wel voor je bericht, nu heb ik in ieder geval een bevestiging van iemand die er bij is geweest in die tijd.
    Sinds afgelopen donderdag ben ik verder op zoek gegaan naar dat gebied.
    En weet nu ook van de verschillende havens die zijn aangelegd, voor de oorlog en daarna.
    Visafslag, het voormalige Kurhaus, de voormalige pier, van Duindorp zoals het was, hoe de tram reed met de lus.
    Een prachtig gebied, waar ik weinig van weet.

Dit gedeelte van de kust heb ik mij nooit zo mee bezig gehouden, maar als ik op oude foto's kijk, schitterend.
    De moderne kubus hoogbouw kan daar niet tegen op, en de drang van projectontwikkelaars, gezien de locatie, die gasten zijn niet te stuiten.
    Daarom ga ik snel weer terug, met lijn 11 vanaf Hollands Spoor. Kijken wat er nog van het oude Scheveningen over is, en dat vast leggen met de camera.

Met vriendelijke groet,
    Bertill.

Zet de plaatjes op het forum. Ik ben de laatste keer dat ik in Scheveningen was me rot geschrokken van wat ze daar hebben neergezet. Een mooie kustplaats domweg naar de bliksem geholpen. Wat de weg betreft: voor de oorlog en ik denk ook nog in het eerste oorlogsjaar zaten daar veel aan de visserij verbonden bedrijfjes. Het rook daar als alleen een straat in een vissershaven van toen kon ruiken, touw, teer, pek, vis, houtvuur enz. in een niet te omschrijven aroma.

Zie uit naar de plaatjes.

Hans
    Kopen dat boek, de opbrengst is voor de HBP. De Houthalers moet je gelezen hebben. NU DERDE DRUK

jammer dat de 502 er niet meer is
    maar des ondanks toch mooie foto,s mannen
    en de geschiedenis is inderdaad weer bij geschreven
    had het wel liever anders gezien ben trots op jullie
    vgr geer
    gerard

Pagina 238 van de 240 EersteEerste ... 138188228236237238239240 LaatsteLaatste

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten