Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 48

Onderwerp: Wijk aan Zee

Wink Wijk aan Zee

Atlantikwall

In het duinlandschap rond Wijk aan Zee herinneren enkele bunkers nog aan de Atlantikwall, gebouwd door het Duitse bezettingsleger tussen 1940 en 1944. Deze kustverdededigingswerken (de zogenaamde Festung IJmuiden), hadden ten doel de haven van IJmuiden en het Hoogovenbedrijf te beschermen tegen aanvallen van de geallieerden. Het geheel van deze versterkingen werd beschermd door een krans van mijnenvelden, tankgrachten en wegversperringen tot enkele kilometers diep in het achterland. In november 1942 werd er besloten tot volledige evacuatie van de inwoners Wijk aan Zee naar het binnenland. Veel inwoners trokken naar Beverwijk en Velsen. Op 12 augustus 1943 mochten de bewoners op eigen risico terugkeren, maar op 15 oktober 1943 werd het dorp opnieuw ontruimd.
    Op duinenrij achter hotel de Wijk, werd door de Duitsers een radarbunker aangelegd. Dit om vijandelijke schepen en vliegtuigen al vroeg te kunnen onderscheppen. Deze radarschermen hadden een hoogte van twintig meter. Daarom waren de schermen diep in het beton van de bunker verankerd. Deze radarinstallaties heetten "Mammutstanden". In Nederland waren maar vier plaatsen waar nog zo'n "Mammutstand" stond: Den Helder,Oostkapelle, Den Haag en Wijk aan Zee.
    In de zomer van 1944, toen landingen van de geallieerden ophanden leken, werden ook Velsen en delen van Beverwijk geëvacueerd. De bewoners van Wijk aan Zee moesten nog verder van hun dorp wonen, meestal in Haarlem of Amsterdam. Na de bevrijding keerden zij vanaf 8 juni 1945 terug naar hun leegstaande huizen. De achtergebleven Duitse troepen werden door geallieerde en Nederlandse burgersoldaten krijgsgevangen gehouden en tijdelijk ingekwartierd in nog leegstaande woonhuizen. Voordat ze terug moesten keren naar Duitsland, werden ze ingezet om de versperringen en mijnenvelden op te ruimen. Dat laatste gebeurde op een wrede manier; de soldaten moesten een gebied totaal ontmijnen en er daarna arm in arm overheen lopen in brede rijen. Hierbij hebben enkele Duitse soldaten het leven verloren.
    Overigens ging het ontmijnen niet alle dorpsbewoners snel genoeg. Zo kon het gebeuren dat de Duitse soldaten langdurig een duingebied afzochten op zoek naar de mijnen waarvan ze zeker wisten dat ze daar gelegd waren. De burgerbevolking had ze echter al eerder eigenhandig verwijderd, om in dat gebied snel weer te kunnen gaan stropen.
    Toen het dorp weer veilig werd bevonden, moesten de Duitse soldaten lopend via de Afsluitdijk terugkeren naar Duitsland.

Bron: Wijk aan Zee - Wikipedia

Standaard

weer ff wandelen geweest
    kwam daar ook weer onze hooglanders tegen

Si.vis.Pacem Para.Bellum
    (Als je vrede wilt bereid je dan voor op een oorlog).

http://arma-gear.com/mediapool/106/1...s/19842349.gif

www.strijdbewijs.hyves.nl

Standaard

ps
    wat is dat voor bunker met die grote buizen eruit
    bunker ligt vlak achter het torentje
    Si.vis.Pacem Para.Bellum

Standaard grote pijpen

Ik had eigenlijke dezelfde vraag ??

Standaard Waterreservoir

Dit object komt niet uit de tweedewereldoorlog periode het is een waterbassin.
    Ik denk dat Archie hier een beter antwoord op kan geven.

Standaard

Aangezien ik met de kleine was , en geen zaklamp bij me had ( stom he )
    heb ik niet in die ingang gekeken
    vond het namelijk nogal stijl daar,
    op zich niet erg maar als je naar bendenen glijd,
    niet direct omhoog kan komen terwijl er een 3.5 jarige peuter boven staat lijkt me een minder geslaagde actie.

mag er tegenwoordig wel komen helaas zoals zichtbaar betekend dat ook direct ook Grafity.

Nu we het toch over archie hebben
    Deze is speciaal voor onze Tata medewerkers
    Laatst gewijzigd door goofster; 03-01-12 om 22:29.
    Si.vis.Pacem Para.Bellum

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten