Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Provincie brengt munitiedumpplaatsen in kaart.

Moderator - Webmasteres Haagsebunkerploeg.nl

Sandra's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2009

Standaard Provincie brengt munitiedumpplaatsen in kaart.

MIDDELBURG.

De provincie Zeeland heeft met behulp van burgers 180 nieuwe plaatsen in kaart gebracht waar vlak na de Tweede Wereldoorlog munitie is gedumpt.

Begin vorig jaar werd een meldpunt geopend waar burgers de plaatsen konden melden. De provincie bezocht daarnaast de 25 grootste verzorgingshuizen in Zeeland om met bewoners te spreken.
    In totaal reageerden 125 mensen.
    De munitiedumpplaatsen bevinden zich, zoals verwacht, vooral in de regio's waar heftig gevochten is.

Het gaat om granaten, landmijnen en vliegtuigbommen, maar er zijn ook meldingen binnen gekomen van neergestorte vliegtuigen, (duik)boten, begraven voertuigen en restanten van mijnenvelden in duingebieden.

De munitie wordt vooralsnog niet geruimd.
    Gemeenten en andere instanties kunnen de informatie over de locaties opvragen.
    Zo kunnen vertraging en gevaarlijke situaties bij bouwprojecten of bodemsaneringen voorkomen worden.

Bron : PZC.

Standaard sandra

het is ongelofelijk zeg dat er in middelburg nog zoveel
    onder de grond ligt, je zou er bijna niet meer willen
    wandelen met je hond, weer een interesant stukje
    vgr gerard
    gerard

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Murdock Bekijk Berichten
    het is ongelofelijk zeg dat er in middelburg nog zoveel
    onder de grond ligt, je zou er bijna niet meer willen
    wandelen met je hond, weer een interesant stukje
    vgr gerard

In Middelburg zelf niet zo zeer. Maar als ik lees over mijnenvelden e.d ben ik blij dat ik dit bericht nog kan typen. Ik trek soms de stoute schoenen aan en ga wel eens op plekjes kijken. Geheel zonder detector, puur om te fotograferen. Er moet maar een instabiele mijn aan het oppervlak liggen...
    Mooiste gevonden WO2 spullen: Duitse Stahlhelm, Hitlerjugend Dolk en 75mm huls

Manyx
    Guest

Standaard

Heeft iemand hier ervaring mee? Dat wil zeggen, als particulier kan je je moeilijk voordoen als een andere instantie..? Ik ben uit historisch perspectief (militaire geschiedenis, in het bijzonder 'de slag om de Schelde') benieuwd naar deze documentatie. Momenteel werkzaam bij de Koninklijke Militaire Academie te Breda alwaar Krijgsgeschiedenis wordt gedoceerd. Ik vraag mij bijvoorbeeld af of dit ook onder de categorie 'andere instanties' valt?

Waarschijnlijk zal een belletje naar de redactie van de Proviciale Zeeuwse Courant (PZC) een aantal antwoorden opleveren, maar wellicht zijn hier ook ervaringsdeskundigen..

Standaard

Manyx, als je precies de plaatsen weet waar toen hard gevochten is, dan zijn de locaties waarschijnlijklijk wel terug te vinden.
    Niet gesprongen explosieven zijn- en blijven natuurlijk gevaarlijk, dus altijd afblijven en de politie waarschuwen als er bommen of granaten e.d gevonden worden

Niet gesprongen explosieven in Zeeland
    Niet gesprongen explosieven (NGE) in de Zeeuwse bodem zijn enerzijds afkomstig van bombardementen en gevechtshandelingen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Anderzijds is aan het einde en in de periode na de Tweede Wereldoorlog munitie geruimd en gedumpt in bijvoorbeeld watergangen, oude loopgraven, bomkraters. Om die reden is het belangrijk om te weten waar (zware) bombardementen hebben plaatsgevonden, waar (loopgraaf)gevechten en verdedigingslinies zijn geweest en waar munitie werd opgeslagen

http://www.zeeuwsbodemvenster.nl/themas/cultuur/nge/

Nb...Vanwege problemen met mijn computer heb ik de onderstaande pdf zelf nog niet kunnen openen en weet dus niet precies wat de inhoud ervan is?

Conventionele Explosieven in Zeeland - Zeeuws Bodemvenster

www.zeeuwsbodemvenster.nl/.../2010607_Rappor... -

File Format: PDF/Adobe Acrobat - Quick View
    Naast veiligheidsrisico's levert munitie in de bodem ook steeds grotere financiële risico's voor gemeenten ..... gedurende de oorlog aantal vliegtuigcrashes en Duitse bommenwerpers ...... maakt uitsluitend melding van dumpplaatsen op zee.

Gr...Nicolaas

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Manyx Bekijk Berichten

Heeft iemand hier ervaring mee? Dat wil zeggen, als particulier kan je je moeilijk voordoen als een andere instantie..? Ik ben uit historisch perspectief (militaire geschiedenis, in het bijzonder 'de slag om de Schelde') benieuwd naar deze documentatie. Momenteel werkzaam bij de Koninklijke Militaire Academie te Breda alwaar Krijgsgeschiedenis wordt gedoceerd. Ik vraag mij bijvoorbeeld af of dit ook onder de categorie 'andere instanties' valt?

Waarschijnlijk zal een belletje naar de redactie van de Proviciale Zeeuwse Courant (PZC) een aantal antwoorden opleveren, maar wellicht zijn hier ook ervaringsdeskundigen..

Er bestaat een landelijke lijst met dumpplaatsen, de explosievenlijst.
    Deze is echter niet publiekelijk beschikbaar.

Naveed123
    Guest

Standaard Re: Provincie brengt munitiedumpplaatsen in kaart.

zoals verwacht, vooral in de regio's waar heftig gevochten is.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Bladwijzers

Forum Rechten