Pagina 1 van de 21 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 210

Onderwerp: Hanne´s Bunkerboek 1964.

Standaard Hanne´s Bunkerboek 1964.

Opgegroeid achter de duinen in Den Haag gingen we – een groepje buurkinderen - vaak de duinen in en speelden in de bunkers die er toen nog waren.
    Dit krantenartikel uit 1946 vonden we in 1964 en dat zette ons aan nog fanatieker te zoeken, beitelen, opmeten, tekenen en fotograferen.
    Het resultaat was een bunkerboek dat nu 44 jaar later nog interessant blijkt te zijn omdat die vreemde hobby, bunkerologie, nog steeds leeft. Daarom hier een digitale versie.
    De tekst en toelichtingen zijn van nu.
    De bunkers zijn willekeurig genummerd en destijds door ons groepje een bijnaam gegeven vanwege iets bijzonders om ze uit elkaar te kunnen houden.
    Die nummers en namen komen dus terug op de ingescande plattegronden. Hieronder een lijstje als inhoudsopgave vooraf.
    De komende weken wil ik die per nummer hier op het forum zetten.
    Hanne
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen 8592.jpg   8593.jpg   8699-2.jpg   8806.jpg   8815.jpg  

EL1.jpg   EL53.jpg   8595 2.jpg  
    Laatst gewijzigd door TWinden; 04-02-09 om 21:35. Reden: Foto´s met bouwnummers etc. toegevoegd.

Standaard Hanne Graat

Krantenartikel uit 1946.
    Mijn bunkerlijstje.
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen 20180_1.jpg   20180_2.jpg   20180_3.jpg   20180_4.jpg  

Standaard Ruud Overvliet.

Geweldig Hanne,Dit wordt een super topic.
    Gaaf dat kranteknipsel,mooie foto van die bunker.
    Nog zo mooi gecamoufleerd. Grt Ruud(hbp)

Standaard Bunkerkoning.

Hanne
    Bedankt dat jij de foto´s met ons wilt delen vooral de foto´s van bunkers die gesloopt zijn of waar nog weinig van bekend is
    Dit maakt het form zo leuk dat er dingen naar boven komen die de andere nog niet gezien hebben
    Ik ben benieuwd of jij ook wel eens tekeningen of teksten bent tegen gekomen in de bunkers
    Rene hbp

Standaard Sander Gelauf.

@hanne
    mooie kranten artikelen
    en die bunkerlijst!
    waarvoor diende die bunkerlijst eigenlijk voor
    gr sander

Standaard Hanne Graat

Hoi Sander,
    Ik had toen een bunkerboek gemaakt met kaarten, plattegrondjes en een boel foto's (negatieven en afdrukken).
    Die bunkerlijst had ik gemaakt om de boel te organiseren.
    Gelukkig kan ik nu mijn oude negatieven scannen zonder dat ik hoef te puzzelen bij welke afdruk, bunker of kaart die hoort en waar de bunker van die foto lag.
    Om er nu geen rommeltje van te maken blijf ik die oude lijst voorlopig nog even gebruiken.
    René, ook hoi, jammer genoeg geen mooie tekeningen gevonden.
    Een paar teksten en wat baunr's.
    Nog even geduld svp.
    Ben heel benieuwd wat nog bestaat van wat ik toen gefotografeerd heb.

Standaard Hanne Graat

Bunker nr 1 (gedeelte van WN66HM), buiten
    f166: bunkerkaart met de locatie
    f 1: de oorspronkelijke plattegrond heb ik gespiegeld i.v.m. NZ en gecorrigeerd.
    Bij A was een ingang die met de bunker en het stuk gang tot het kruispunt (20 m?) in 1959 open was maar dicht in 1961.
    Het was een ingang met klimhaken, je komt in een vierkant kamertje met aan de ene kant een dichtgemetselde muur (richting noord) en aan de andere kant een door schotten verdeelde kamer met twee dichtgemetselde muren (geen foto’s).
    f 6: twee toegangen, één bij B (open in 1964) en één bij C (open tot 1961/1962)
    f 18: toegang bij D was open in 1964
    f 19: fietspad vanaf fietsenstalling richting N. Bij E zat tot 1959 ergens links van het pad 1 meter onder het zand een ingang. Links achter bij F lagen in 1964 basaltkeien, hier eindigde de noordelijke gang, ingestort of verzand.
    (wordt vervolgd met binnenfoto’s)
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen 20239_1.jpg   20239_2.jpg   20239_3.jpg   20239_4.jpg   20239_5.jpg  

Standaard Sander Gelauf.

echt leuk spul om te zien.
    dit zie je bijna nergens
    gr s

Standaard Hanne Graat.

Leuk te horen, Sander.
    Lag al die tijd in het stof van mijn berging...
    We gaan naar binnen.
    Bunker nr 1, naar binnen bij B (zie plattegrond)
    foto's
    f1: plattegrond
    f3: de ingang waardoor we naar binnen kropen lag aan de zijkant van de kamer
    f4: een door schotten verdeelde kamer in totaal ca 16 x 3 meter.
    Het oostelijke eind was volgegooid met zand en stenen.
    f8: een stuk van de lange gang.
    Ik vond het richeltje toen raadselachtig (kabels, verlichting?)
    (wordt vervolgd)
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen 20243_1.jpg   20243_2.jpg   20243_3.jpg   20243_4.jpg   20243_5.jpg  

Standaard Sander Gelauf.

heej hanne
    nu ziet het er jammer genoeg heel anders uit
    veel graffiti enz.
    maar dat richteltje is voor kabels
    die op foto 8
    wel een leuk gangenstelsel zeker de manschappenverblijf (501) is behoorlijk veranderd
    gr sander

Pagina 1 van de 21 12311 ... LaatsteLaatste

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Bladwijzers

Forum Rechten