Pagina 1 van de 12 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 112

Onderwerp: Vliegveld twenthe

Standaard Vliegveld twenthe

Vanwege mijn studie Archeologie, zit ik nu op kamers in enschede. Omdat ik nu dus niet zo vaak aan de kust zit, zit ik doordeweeks bij vliegveld twente en in het weekend in het duin. Bij het vliegveld twente zijn nog verschillende bouwwerken te vinden, waaronder brandstof opslagen en bunbkers die als boerderij zijn gecamoufleerd.

Ik zal steeds een beetje info en foto;s posten, en ik hoop dat ik een goed beeld kan geven.

PS: mocht er iemand een keer mee willen, geef een gil en we bespreken het!

Standaard geschiedenis

Hier is een stukje geschiedenis. Morge zal ik even wat foto's van de bunker boerderijen maken, en ik zal wat vondsten posten binnenkort.

Op 28 september 1910 maakte de Twentse bevolking kennis met de luchtvaart toen de Belgische luchtvaartpionier Jan Olieslagers met zijn Bleriot een half uur durende demonstratievlucht maakte. Het zou echter tot 1918 duren voordat op kleine schaal weer enige passagiersvluchten plaatsvinden in de regio.
    In 1921 werd een stuk heide van ca. 400 bij 250 meter tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal (nabij het dorpje Lonneker) geschikt gemaakt voor de vliegerij. Het idee om er een commercieel vliegveld van te maken resulteerde in juli 1931in de officiële opening van het Vliegveld Twente door burgemeester Bergsma van Enschede.
    Vanaf 1932 bestond een dagelijkse KLM lijndienst tussen Twente en Schiphol. Deze bleef in stand tot aan de mobilisatie in 1939. Sinds 1935 is de Twentsche Zweefvlieg Club actief op het veld en is daarmee de oudste nog aanwezige gebruiker.
    In mei 1940 bezette de Duitse Luftwaffe het vliegveld. Duitsland maakte er een complete Fliegerhorst van en breidde het uit tot 1600 ha. Gedurende de bezetting waren diverse Luftwaffe eenheden op Twente gelegerd waaronder Jagdgeschwader 103. Dit onderdeel vloog met de Messerschmitt 109 onder een van de Luftwaffe 'Aces' Maj Herbert Ihlefeld.
    In april 1945 bezetten de Engelse troepen het vliegveld en die droegen het in november 1945 weer over aan de Nederlandse krijgsmacht. Tijdens de opmaak van de akte van overgave werd door de notaris per ongeluk de extra letter ‘h’ aan de naam Twente toegevoegd, volgens de overlevering doordat hij te diep in het glaasje had gekeken. Sinds die tijd wordt vliegbasis Twenthe met een ´h´ geschreven.
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen aerial-twenthe_tcm195-230614.jpg  
    Laatst gewijzigd door NickWarmerdam; 31-10-09 om 01:03.

NickWarmerdam
    Ik ben benieuwd naar de foto´s ik wil wel een keer met jou daar gaan kijken ik ben daar nog nooit geweest als jij bij de 622 bent spreken wij wel wat af
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

Standaard

Dat komt helemaal goed! volgende week zaterdag kom ik naar de 622 en dan haal ik een meteen bunkerkaart van het vliegeveld op bij het archief, zodat ik alles kan vinden.

Vooral de brandstof opslagen zijn uniek in Nederland, die boerderijen zijn momenteel bewoont. Ik post zo even wat info erover, en een foto.

Standaard

De onderstaande bunkers, staan allemaal met elkaar in verbinding en hebben een boven en onder verdieping. In deze bunkers is kersosine voor raketvliegtuigen opgeslagen geweest. Deze vliegtuigen hebben hier helaas nooit gevlogen, dus is het waarschijnlijk voor normale vliegtuigen geweest. De bunkers liggen niet direct naast het vliegveld, maar een stuk hiervan af. Dit is waarschijnlijk gedaan, om de bunkers bij een luchtaanval te beschermen. Niemand wil er aan denken, dat er een bom bovenop deze bunkers kwam, en vooral niet wanneer dit ook nog eens midden op het vliegveld zou gebeuren. Dat deze bunkers niet zo opvielen, heeft ook te maken met de constructie, en het feit dat de omliggende bunkers als boerderijen en woonhuizen gecamoufleerd waren. In totaal waren er dacht ik twee blokken met gecamoufleerde bunkers.
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen 2607071216195535.jpg  

Standaard Speeltuin

Omdat ik hier als kind veel gespeeld heb, ben ik me in deze bunkers aan het verdiepen. Is er iemand die meer informatie heeft kunnen vinden op internet? (beeldmateriaal en achtergronden)
    Wil deze gaan gebruiken voor een aantal kunstwerken die ik bij deze bunkers wil exposeren.

Ben

benthuis
    Welkom op het forum volgens mij is NickWarmerdam in de buurt misschien kan hij wat foto´s posten ik ben zelf ook benieuwd wat daar nog aan bunkers te vinden valt
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

Standaard Archiekaart?

Beste Warmerdam, (fam in Lichtenvoorde?)

Heb je die kaarten nog gevonden in het archief?

Kennissen van mijn ouders bewonen zo'n "bunker"boerderij.
    Dus als je keertje wilt gaan kijken.

Zou je graag helpen ea uit te spitten
    Heb het boek "Van Grasmat tot Fliegerhorst" besteld. Verwacht hier ook veel informatie uit te kunen halen.

Groetjes BEn

Standaard

Sorry dat ik de updates weer even het laten wachten, maar ze komen eraan. Ik heb mijn tentames erop zitten, dus volgende week komen er nog meer updates en ga ik op zoek naar de kaarten. Ik weet dat hij er is, ik moet alleen het nummer nog even op zoeken. Ik heb geen familie in lichtenvoorde, ik kom eigenlijk uit lisse maar voor mijn studie archeologie zit ik hier in de buurt.

Op internet is er niet veel te vinden, maar in de archieven wel. Ik ben nu bezig met ander onzoek, dus dit doe ik erbij. Ik heb eergisteren weer wat per toeval gevonden, dus daar ga ik volgende week foto's van maken.

De betere foto's van de kerosinebunkers moet ik even op de pc zetten, en dan zet ik ze erop. In een van de bunkers licht nog een grote silo waar de kerosine inzat. Daarnaast ligt er ook nog een wel bekent klein duits vat in.

Ik zou graag een keer in zo'n bunker boerderij willen kijken! En als ik de kaart heb is alle hulp met welkom. De kaart heb ik wel echt nodig, omdat het gebied erg groot is en je zo gewoon niet alles kan zien.

Standaard

Mooi, ik hoor wel als ik wat kan doen.

Wat doe je nog meer voor onderzoek in de buurt van Enschede?

Op het kaartje de boederij en gebouwen die ik ken.
    Er heeft tussen de meertjes en de grote weg vroeger nog een spoortje gelopen. Geen idee of dit in WOII is ingezet.

Groet Ben

http://www.gerardfreriks.nl/plaatjesben/kaart.jpg

Pagina 1 van de 12 12311 ... LaatsteLaatste

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Bladwijzers

Forum Rechten