Pagina 1 van de 9 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 82

Onderwerp: Staelduinse Bos

Standaard Staelduinse Bos

Some impressions
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen CIMG1507.jpg   CIMG1508.jpg   CIMG1511.jpg   CIMG1512.jpg   CIMG1515.jpg  

CIMG1513.jpg   CIMG1516.jpg   CIMG1517.jpg   CIMG1519.jpg   CIMG1523.jpg  

CIMG1528.jpg   CIMG1535.jpg   CIMG1532.jpg   CIMG1536.jpg  

Standaard

more
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen CIMG1536.jpg   CIMG1542.jpg   CIMG1545.jpg   CIMG1547.jpg   CIMG1548.jpg  

CIMG0232.jpg   CIMG0236.jpg   CIMG0242.jpg   Staelduinse boos2.jpg  

Standaard

Er staan een paar flinke jongens in het staalduinse bos is het niet!?

Toch mooi om te zien dat er nog bunkers zijn waar bijvoorbeeld het verf er nog netjes op zit.

Standaard

Wij hebben in 2006 ook dit bos bezocht, jammer dat o.a. de V 142, 118c en de 608 afgesloten zijn. Zijn deze bunkers soms open ofzo? of kom je er gewoon niet meer in? (zonder ze open te maken dan...)

Welke bezetting zat hier en welke functie? kommandofunctie met logistiek veronderstel ik, maar wie zat hier?

groetjes

Tom Oliviers, BFA

Standaard Info....

Deze info kwam ik op het internet tegen:

Algemene toestand binnen de Festung begin mei 1945.

Aan de monding van de Nieuwe Waterweg lag de zwaar verdedigde Duitse "Festung Hoek van Holland". Deze vesting was een belangrijk onderdeel van de "Atlantikwall" en besloeg het grondgebied van Hoek van Holland, Rozenburg-De Beer en een groot gedeelte van de gemeente 's-Gravenzande. Op de noordelijke oever van de Nieuwe Waterweg was de vesting verdeeld in twee gedeelten:

1. de kern, bestaande uit het dorp Hoek van Holland met de buitenranden waaronder de Bonnenpolder en het strand.
    2. het gebied om de kern met daarin het stadje 's-Gravenzande en een groot deel van de gemeente.

De kern lag binnen de eerste tankgracht. Deze liep van het Noordzeestrand bij het Slag ter hoogte van de Rechtestraat parallel ten noorden langs de Nieuwlandsedijk, kruiste het Molenpad met de Krimsloot en boog aan het eind van de Nieuwlandsedijk af langs de Dwarshaak waarna hij de Nieuwe Waterweg bereikte. In deze tankgracht waren drie doorlaatposten welke men kon afsluiten met betonnen rolversperringen, zogenaamde Sperre. Deze posten werden door Duitse soldaten bewaakt. Zij controleerden alle verkeer wat de vesting in of uit wilde. Deze posten waren:

a. op de Dirk van der Burgweg.
    b. op het Molenpad bij de Nieuwlandsedijk
    c. Nieuwlandsedijk - Dwarshaak
    Verder was er een betonnen Sperre op de spoorbaan Rotterdam - Hoek van Holland

Het gebied om de kern lag binnen de tweede tankgracht. Deze liep van het Noordzeestrand bij het Slag Arendsduin te 's-Gravenzande door het Westland via het kassenbouwgebied, kruiste de Naaldwijkseweg en liep verder door het kassenbouwgebied naar de Maasdijk. Van hier liep de gracht een stukje parallel langs de Maasdijk tot de Oranjesluis en het Oranjekanaal en verder als Oranjekanaal naar de Nieuwe Waterweg.

In deze tankgracht waren vier doorlaatposten met Sperren en zware bewaking, drie grote en een kleine. Dit waren:

a. op de Monsterseweg ter hoogte van Arendsduin
    b. op de Naaldwijkseweg ter hoogte van de Waalbrug
    c. op de Maasdijk ter hoogte van de Oranjesluis
    d. aan de Hoflaan kon men met een pontje over de tankgracht (kleine post)

Binnen het gebied van de vesting waren ondertussen 342 bunkers van gewapend beton gebouwd, waarvan 148 op het eiland De Beer. Dit waren geschut-, luchtafweer-, commando-, woon-, keuken-, hospitaal- en munitiebunkers. Verder bevonden zich binnen de vesting zwaar kustgeschut, middelzwaar kustgeschut, luchtafweergeschut (= Flak), pantserafweergeschut, vlammenwerpers en zgn. 'schweres wurfgerät' (= raketwerpers). Binnen de vesting en langs de randen van de tankgrachten lagen mijnenvelden en tankversperringen (drakentanden).

De militaire bezetting van de vesting bestond uit ongeveer 6000 manschappen, waarvan het grootste deel marinemensen van de Marine Flak en Marine Kustartillerie. (eind 1944 waren er ongeveer 8000 manschappen binnen de vesting). Deze manschappen waren onder meer van de Kriegsmarine-Kustartillerie en Kriegsmarine Flakafdelingen (Marineartillerie-abteilung 205 en Marineflakabteilung 813) en infanteriepersoneel van de 331 Infanterie-Division. Dit waren voornamelijk oudere mannen van de zogenaamde "Festungstamm-truppen". Omdat de vesting het hoofd moest kunnen bieden aan een langdurige belegering waren er enorme munitie-, brandstof- en voedselvoorraden opge­slagen. Binnen het Staelduinse bos, in een compleet bunker­dorp, bevond zich het hoofdkwartier van de vesting, met het onderkomen van de Festungkommandant (Oberst Neumann). Deze werd bijgestaan door zijn adjudant, Oberleutnant Oebius, die tevens Ortskommandant was van 's-Gravenzande. De Festung-kommandant had orders bij een aanval de Festung tot de laatste kogel te verdedigen.

(Bron: Stichting Fort aan den Hoek van Holland)
    Die Zeitmaschine läuft....

Standaard Staelduinse bos....

Ha Tom,

Helaas zijn de St-bunkers niet open (afgesloten met vleermuishekken). Met uitzondering van twee maal 'n 134 (zo even uit mijn hoofd). Bovendien zijn er een aantal metselwerken gesloopt, ik geloof in complex P, de kantine, badhuis en logiesgebouw. Ook zijn een aantal aanbouwwerken gesloopt, waaronder het woonverblijf van de 608.... snik met de badkamer.
    Misschien was dit al bij jullie laatste bezoek het geval, de tijd gaat zo snel. Misschien is de huidige situatie inmiddels nog veel triester geworden.
    Een van de laatste keren dat ik er was hadden we een klein beetje 'geluk', een 501, een 502 en de 142 waren opengebroken.

Gr.William

PS Kaartjes uit 'Duitse Bunkers in het Staelduinse Bos' (C.N.J. Neisingh & Drs. J.R. Verbeek)
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen Staelduinse bos 3 klein.JPG   Staelduinse bos 2 klein.JPG   Staelduinse bos 1 klein.jpg  
    Laatst gewijzigd door boorman; 22-03-09 om 05:05.
    Die Zeitmaschine läuft....

Standaard

thanx voor de info!

kan je die plannetjes naar men email zenden? als ik ze wil opslagen dan krijg ik een extentie die ik niet kan openen (heb dat probleem op het axis history forum soms ook)

Tomme_ke@hotmail.com

dank bij voorbaat ;-)

Die kantine barrak hebben wij nog bezocht, die was er nog, jammer dit te horen dat ie ook al weg is

we hebben nog funderingen gezien in het bunkerdorp, naast de V 142 waren de bijgebouwtjes net afgebroken.

Is zo een internationale trend aan het worden, barrakken afbreken, zéér jammer want ik ben een barrakken,- open beddingen, tobruk-soorten freak, ik vind deze bouwwerken vaak knapper en doeltreffender dan de bunkers zelf

Tom

Standaard

de plannen zijn al in orde ik heb een andere manier gevonden

groetjes

Standaard info

wat plaatjes, uit een van de boekjes van C.N.J Neisingh en Drs. J.R Verbeek.
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen Afbeelding 340.jpg   Afbeelding 341.jpg   Afbeelding 342.jpg   Afbeelding 343.jpg   Afbeelding 344.jpg  

Afbeelding 345.jpg   Afbeelding 346.jpg   Afbeelding 347.jpg   Afbeelding 348.jpg   Afbeelding 349.jpg  

Afbeelding 350.jpg   Afbeelding 351.jpg   Afbeelding 352.jpg   Afbeelding 353.jpg   Afbeelding 354.jpg  

Afbeelding 355.jpg   Afbeelding 356.jpg   Afbeelding 357.jpg   Afbeelding 358.jpg  

Standaard

Hoi Ramon, dat is een gaaf boekje he! Daar staat een hoop in. Gave bunkers trouwens in dat staalduinse..
    von Putte -HBP- Der Sanitäter

Pagina 1 van de 9 123 ... LaatsteLaatste

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Bladwijzers

Forum Rechten