Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 89

Onderwerp: Bunkers in Utrecht en ander WWII.

Hybride Weergave

Standaard Bunkers in Utrecht en ander WWII.

Hier kunt u bunkernieuws en nieuws wat te maken heeft met de WWII in de gemeente Utrecht posten.

Moderator - Webmasteres Haagsebunkerploeg.nl

Sandra's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2009

Standaard Sloop bunker 24 Oktoberplein.

Kap bij bunker 24 Oktoberplein begonnen

De eerste kap vond plaats bij de bunker aan het 24 Oktoberplein. De bunker wordt te zijner tijd gesloopt. Wanneer de bunker gesloopt gaat worden, is nog niet bekend.

Standaard Utrechtse oorlogsarchieven online.

Omdat het dit jaar precies 65 jaar geleden is dat Nederland werd bevrijd, zet het Utrechts Archief bronnen uit de Utrechtse oorlogstijd op internet.

Voor de speciale thema-website over de Tweede Wereldoorlog zijn drieduizend archiefbeschrijvingen digitaal opvraagbaar, net als ruim vijfduizend foto's en bijna 17.000 overlijdensaktes.
    Maar ook persoonlijke oorlogsdagboeken, uitgaven van het Utrechts Nieuwsblad, films van bezettingstijd en kleurendia's zijn via internet te raadplegen.

In het archief is onder meer de het oorlogsdagboek van burgemeester Gerhard Ter Pelkwijk te lezen.
    Die werd in 1942 door de Duitse bezetter uit zijn functie ontheven en dook onder in Doorn.
    Na de bevrijding kwam hij terug in Utrecht waar hij tot 1948 burgemeester werd.

Hoofdstad van de NSB.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bevond het hoofdkwartier van de NSB zich in Utrecht, op de Maliebaan.
    Leider van de NSB, Anton Mussert woonde ook in Utrecht, op de Prins Bernhardlaan, die door de Duitsers was omgedoopt tot Nassaulaan.

In het gedigitaliseerde Utrechts archief zitten ook oude stadsplattegronden met daarop de bunkers en de door de bezetter omgedoopte straatnamen.
    De Tweede Wereldoorlog is te volgen van dag tot dag, via de Kroniek van de stad Utrecht.
    Vanaf september wil het Utrechts Archief ook al het materiaal uit de provincie op internet plaatsen.
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

Standaard

Rene bedankt, dat wist ik nog niet. Ik zie op de kaart van 1945 dat er rond mijn woning volop bunkers stonden. Het huis van mijn buurman staat op de grondplaat van 1 van die bunkers. Mijn huis stond al toen die bunker werd gesloopt. Dat is in mijn huis terug te vinden door diverse (herstelde) scheuren die bij die sloop zijn ontstaan. Ook bij mij in het park "Oog in Al" staat nog een mitrailleurbunker verstopt. Er staat wel wat water in. Even 2 oude en 2 huidige foto`s hier.
    Bijgevoegde miniaturen Bijgevoegde miniaturen 44051.jpg   44052.jpg   STA60063.jpg   STA60095.jpg  

Standaard Mooie foto van het park...maar waar ligt het in Utrecht???

The client wants to build a housing project on a former rampart at the edge of Zocher Park, Utrecht, where a German bunker has been camouflaged as a dwelling since 1944

Bob van Reeth, housing project on the site of the German bunker on the Servaas Bulwark, Utrecht

Existing German bunker with camouflage, Servaas Bulwark, Utrecht, present condition
    http://architectuurgeschiedenis.nl/p...n/p_05_uk.html

Standaard

Nicolaas, de bunker waar jij op doelt in je bericht was de bunker op het Servaes Bolwerk. Deze lag naast het Lepelenburg. Jammer dat `ie weg is. De sloper heeft er ook spijt van gekregen, want door de historische gebouwen die er in de omgeving omheen liggen kon hij niet genoeg springstof gebruiken. Dus toen moest de klus maanden met de sloophamer-op-kraan. Later bleek de grondplaat ook nog eens 2x zo groot als de bunker te zijn, zodat bij de proefexplosies de omgeving ook 2x zo hard meetrilde. Kennelijk was het de bedoeling geweest deze bunker groter te bouwen. Het was een echte ST met minstens 3 meter dikke muren en was aan de buitenkant gecamoufleerd als huis. Er lag ook een directe lijnverbinding met de Fuhrerbunker. Defensie gebruikte het later als onderkomen van de toenmalige MID (Militaire Inlichtingendienst). Ik had in de tijd van de sloop nog geen fototoestel, maar op internet kan je het 1 en ander terugvinden onder het zoekwoord "bunker servaes bolwerk".
    Groeten, Willem.

Standaard

Willem3, bedankt voor de interessante informatie over die bunker.
    Ik heb er wat meer over terug kunnen vinden op `Erfgoed Utrecht.
    Erfgoed Utrecht
    http://www.hetutrechtsarchief.nl/col...940-1950/44054

http://www.hetutrechtsarchief.nl/col...940-1950/44049

http://www.erfgoed-utrecht.nl/object...woord=&pag=271

En dit schijnt de bunker in Utrecht te zijn waar ik ben geboren toen mijn vader destijds in de Kromhout-kazerne was gelegerd. (niet ver van het NSB Hoofdkwartier op de Maliebaan vandaan)
    http://www.hetutrechtsarchief.nl/col...910-1920/52786

Vgr...Nicolaas
    Laatst gewijzigd door Nicolaas kamstra; 27-04-10 om 04:35. Reden: ?????

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willem3 Bekijk Berichten
    Rene bedankt, dat wist ik nog niet. Ik zie op de kaart van 1945 dat er rond mijn woning volop bunkers stonden. Het huis van mijn buurman staat op de grondplaat van 1 van die bunkers. Mijn huis stond al toen die bunker werd gesloopt. Dat is in mijn huis terug te vinden door diverse (herstelde) scheuren die bij die sloop zijn ontstaan. Ook bij mij in het park "Oog in Al" staat nog een mitrailleurbunker verstopt. Er staat wel wat water in. Even 2 oude en 2 huidige foto`s hier.
    Hoi Willem,

Kan jij mij misschien vertellen waar dit bunkertje staat? Ik heb tot nu toe 3 duitse bunkers gevonden in Utrecht (Keulsekade, Marnixlaan en Wilhelminapark) maar deze ken ik nog niet?

Mvg, naamloos

Standaard Brug

Er is een Stichting Boogbrug van Vianen (zie ook hun website). Ze hebben een bezwaarschrift ingediend bij de gemeente Nieuwegein waarbij de kazematten ter sprake komen. Ik heb er wat delen uitgelicht die er specifiek over gaan. Hier volgen ze:

Geacht 
College,
    Hierbij
 maakt
 Stichting
 Boogbrug
 Vianen
 gevestigd
 aan
 de
 Walkade
 15 
te 
IJsselstein
    ten
 huize
 van
 haar 
voorzitter

BEZWAAR 
op
 het
 besluit
 van
 23 
juli 
2010,
 kenmerk 2010/618

met
 betrekking
 tot
 de
 aanvraag
 tot
 aanwijzing
 Gemeentelijk
 Monument
 van
 de
 stalen
boogbrug
 over
 de 
Lek 
bij
 Vianen-Nieuwegein.
    In
 het 
betoog 
met 
betrekking
 tot 
de
 waarderingscriteria
 worden
 onjuistheden
 vermeld
en
 verkeerde 
conclusies
 getrokken.

Dat 
de
 brug 
(nog) 
niet 
is
 opgenomen 
in 
de 
projecten
 met 
betrekking
 tot 
bescherming
van
 de
 Nieuwe 
Hollandse
 Waterlinie 
is 
in
 het
 kader 
van 
de
 beoordeling 
van 
de 
aanwijzing
 van
 de
 Lekbrug 
als 
gemeentelijk 
monument 
niet 
relevant.

Daar mee
 staat
 echter
 nog 
geenszins
 vast 
dat 
de 
kazematten in 
het 
kader 
van
 de
bescherming
 van 
de
 Nieuwe
 Hollandse
 Waterlinie
 niet
 van 
nationaal 
belang 
zouden 
zijn.

Volgens
 de 
Stichting 
Menno
 van 
Coehoorn
 zijn 
de 
mitrailleur kazematten 
in
 de
 pijlers
van 
de
 Lekbrug 
uniek 
vanwege
 het 
feit
 dat
 deze 
kazematten 
reeds 
bij
 de
 bouw
 van
 de
Lekbrug 
in
 de
 door 
Rijkswaterstaat 
voorziene 
ruimten 
zijn 
ingepast. 
Reden
 waarom
 de
Stichting
 Menno
 heeft
 geoordeeld
 dat 
het 
verloren 
gaan 
van 
deze
 kazematten
 een
groot
 verlies 
zou 
zijn 
voor 
ons
 nationale
 erfgoed 
en 
bepleit
 deze
 kazematten
 weer
zichtbaar
 en 
toegankelijk 
te 
maken.

De
 stelling
 van 
B&W 
onder
punt
 5 
dat
 de 
kazematten
 in
 1948
 niet
 meer 
teruggeplaatst
zouden
 zijn 
en 
verloren
 zouden 
zijn
 gegaan
 is
 inmiddels 
achterhaald.
 Door
 deze
 stelling
tegen 
beter
 weten 
in
 te 
handhaven 
miskent
 B&W 

de
 deskundigheid 
en 
de 
expertise 
van
de
 Stichting 
Menno
 van 
Coehoorn.

Zoals 
gemeld
 in 
de 
reactie 

is
 de 
kwestie 
rond 
de 
kazematten
 nog 
in
 volle
gang.
 Met

de
 brief
 van 
Stichting 
Menno 
van 
Coehoorn
 uit 
2007
 kregen 
de 
vergeten 
kazematten
voor 
het
 eerst 
sinds 
decennia 
de 
nodige
 aandacht.

In
 onze 
aanvraag
 van 
5 
januari
 2010 
schreven
 wij 
dat 
de
 kazematten 
bij
 het 
herstel
niet
 zouden
 zijn
 teruggebracht. 
Deze 
informatie 
is 
onjuist. 
Ook 
uit 
de 
laatste
een 
forum
 op
 internet 
blijkt 
dat
 de
 ruimten
 van
 de
 kazematten
 nog 
steeds
aanwezig
 en 
eenvoudig 
toegankelijk
 zijn.
 De 
schietgaten
 zijn 
echter 
we l
dichtgemetseld
en 
zijn 
er 
geen 
mitrailleurs 
te
 vinden.
 Voor
 de 
rest 
is
 het 
verdedigingswerk
 bestaande
uit
 pijlers, 
kazematten
 en 
brug
 geheel 
intact.

-zie
 voor 
details: 

http://www.fortificatieforum.nl

onderwerp:

“Fortificaties van 1922 tot 1940”

Hans
    Kopen dat boek, de opbrengst is voor de HBP. De Houthalers moet je gelezen hebben. NU DERDE DRUK

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Naamloos Bekijk Berichten
    Hoi Willem,

Kan jij mij misschien vertellen waar dit bunkertje staat? Ik heb tot nu toe 3 duitse bunkers gevonden in Utrecht (Keulsekade, Marnixlaan en Wilhelminapark) maar deze ken ik nog niet?

Mvg, naamloos
    hoi naamloos.
    die bunker staat in het park og en al.er ligt een heuvel in het park en daar ligt de bunker verscholen.ik wist ervan maar heb hem pas geleden ook voor het eerst in het eggie gezien.
    hij ligt wel wat meer verstopt dan in de jaren 40.voor zover ik kon zien ligt hij nu tot zo,n beetje de schietgaten onder de grond.toen was hij ook geschilderd als een soort huisje met raampjes ter camoflage.hij staat op de foto in het boek:bunkers vd duitse wehrmacht in de stad utrecht.
    de brug bij vianen is idd die over de a2.daar schijnen kazematten in te zitten alleen zijn ze moeilijk te betreden.
    groet bunkersiertje
    Laatst gewijzigd door bunkersiertje; 11-02-11 om 18:11.

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten