Pagina 9 van de 9 EersteEerste ... 789
Resultaten 81 tot 87 van de 87

Onderwerp: Bunkers in Utrecht en ander WWII.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bunkersiertje Bekijk Berichten
    die kazemat die deels in de rijnkade is gebouwd,enig idee welke hoogte dat geweest is?
    er ligt op de nieuwe kade vlak voordat je rechtsaf naar het paardeveld rijd wel een ronde stenen restant half in het water..er hangt ook een bordje bij alleen ben ik niet in de gelegenheid geweest daar eens te kijken,ziet er wel heel oud uit(denk zelf een restant van kasteel vredenburg,kan de foto in het boek over utrechtse bunkers ook niet helemaal terughalen foto is uit 68 ik uit 70 en is zo veranderd daar.weet iemand meer?
    heb op het utrechts archief een fotootje kunnen vinden.bunker is zo,n beetje met de demping van het water(begin 70)afgebroken.Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      118488.jpg
Bekeken:   50
Grootte:   61,4 KB
ID:        29082rechts van het water zie je hem nog liggen

Standaard Bunker Rijnkade

heb op het utrechts archief een fotootje kunnen vinden.bunker is zo,n beetje met de demping van het water(begin 70)afgebroken.Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      118488.jpg
Bekeken:   50
Grootte:   61,4 KB
ID:        29082rechts van het water zie je hem nog liggen

Volgens mij lag de door jouw bedoelde bunker niet op de Rijnkade maar op het Paardenveld ongeveer 50 meter voorbij de (gesloopte) Molenbrug in de richting van de Weerdsingel. Deze bunker is ongeveer in 1956 1857 gesloopt nadat men er een babylijkje in gevonden hadden.

M.v.g.

Dirk

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dikkieturf Bekijk Berichten
    Volgens mij lag de door jouw bedoelde bunker niet op de Rijnkade maar op het Paardenveld ongeveer 50 meter voorbij de (gesloopte) Molenbrug in de richting van de Weerdsingel. Deze bunker is ongeveer in 1956 1857 gesloopt nadat men er een babylijkje in gevonden hadden.

M.v.g.

Dirk
    klopt wat je zegt dirk.het was paardenveld.(
    ik moest het even uitzoeken aan de hand van oude fotoos aangezien ik van 1970 ben.en de situatie daar nu compleet veranderd is
    echt veel is er helaas niet te vinden.wel interessant wat je zegt over de bunker,dat wist ik nog niet.(mijn ouders wisten dat van die baby ook nog te herinneren en kenden de vermoedelijke moeder van die baby zelfs)
    zat er direct naast de molenbrug nou ook een bunker?
    Laatst gewijzigd door bunkersiertje; 12-07-12 om 21:34.

Fjodor
    Guest

Standaard Re: wie weet meer van deze bunker?

ik speelde eind jaren 70 vaak bij een bunker dichtbij de kromhoutkazerne aan de prins hendriklaan in utrecht.het aparte vond ik altijd dat hij over het water stond.
    je had een sloot en precies onder de bunker stopte de sloot.hij keek dus ook uit over de sloot.je kon er toen niet in,maar wel via een boom ernaast en dan op het dak.daar zaten als ik het nog goed herinner 2 of 3 rechthoekige gaten (waar mss ooit luiken zaten)
    hij is zeker 20 jaar geleden gesloopt(terwijl er op die plek niets verandert is)
    hij hoefde dus geen ruimte voor iets te maken,is alleen afgebroken helaas.
    heeft altijd indruk gemaakt en me ook altijd afgevraagd wat voor een bunker het was en hoe oud hij was.
    voor de kenners:als je voor de kromhoutkazerne staat(pr hendriklaan)heb je aan de over kant een straat met huizen met tuinen(waar er ook 2 bunkers liggen/lagen)aan de tuinen grensde de sloot en daar over lag de bunker die ik bedoel.je kon van af de kromhout links richting viaductje en precies voor het viaduct rechtsaf en 20/30 meter verder lag hij.
    of vanaf kromhout rechts en eerste straat links(daar begon die sloot en aan het einde lag de bunker)net tegen de wijk rijnsweerd aan.wie weet hier meer van?
    Na 40 jaar een raadsel opgelost! Maar laat ik bij he t beginbeginnen. Ik weet iets meer. In april 1973 (ik was toen 15) liep ik samen meteen schoolkameraadje lekker door Utrecht te dwalen. Gewoon rondkijken in eenhoek van de stad waar we anders nooit kwamen. Toen kwamen we dus bij diezelfdebunker terecht (ook in mijn herinnering was dat dus een bunker). Maar de mop isdat we er toen nog wel gewoon in konden. Een stenen trapje van drie of viertreden aan de buitenkant, leidde naar het interieur. Dat was heel fascinerendwant in de vloer van die bunker was een groot rechthoekig gat waardoor je ophet water keek. Ik moet er een slag naar slaan, maar dat gat zou makkelijk tweebij zes meter geweest kunnen zijn. Boven dat gat, aan het plafond, waren nog ijzerenH-balken te zien waarlangs iets van katrollen gelopen moeten hebben om een(kleine) boot in het water te kunnen laten zakken en/of op te hijsen. Aan éénkant hadden ramen gezeten; het glas was er allang uit; wat nog restte, warenmetalen kozijnen die waren onderverdeeld in vakken van ca 40 bij 40 centimeter. Dit alleswas een dusdanig fascinerende aanblik dat ik besloot om ooit terug te komen omfoto’s te maken van dat interieur. Helaas is dat er nooit van gekomen. Ik weetnog dat ik, toen we weer weg waren gelopen, op zeker moment de museumlaan zagen dat onthield om later die bunker terug te kunnen vinden. Pas een paar jaargeleden moest ik er ineens weer aan denken en heb me werkelijk SUF gezocht naardie plek. Ik heb me voortdurend blind zitten staren op een locatie ergens bij “dezilveren schaats” (dus tussen de Frederik Hendrik straat en de Waterlinieweg)alwaar die bunker geweest zou moeten zijn. Ik stond nooit stil bij de Erasmuslaan,waar het dus WEL was. Wat ik me nog wel kon herinneren, was dat we vlakbij ondereen viaductje door moesten dat niet al te hoog was. Dat klopt dus ook. Toen jijbegon over “de bunker boven het water” besefte ik dat dit hetgene moest zijngeweest waarnaar ik heb gezocht. Helaas… nu ik de locatie weet, blijkt hetgebouw niet meer te bestaan. Met dedetails die ik me herinner (het gat in de vloer en de restanten van dekatrollen aan het plafond) krijg ik de indruk dat het een soort gewapend (ofmin of meer bomvrij) botenhuis moet zijn geweest, hoewel er maar één niet al tegrote boot in ondergebracht kon worden. Jammer, ik had er graag een serie foto’sgemaakt. (excuus trouwens voor de donkere letters, maar ik krijg ze niet lichter).

Standaard Re: Bunkers in Utrecht en ander WWII.

Ik had het op het forum al aangegeven, dit is geenbunker maar een plofduiker. Hij lag op een damsluis die de Minstroom moestafdammen zodat de Johanna polder onder liep. De katrollen en het gat waren omde schotbalken in de uitgespaarde gleuven te laten zakken. Tussen de twee rijenschotbalken werd zand gestort. Als de vijand te dicht bij kwam en mogelijk desluis zou bombarderen of beschieten liep het inundatiewater weg.

Daarom lag er in de bak een grate hoeveelheid zand end. De vloer was ondermijnt met springstof. Hiermee kon de sluis permanentworden gesloten.

Utrechtse bunker wordt veilig plekje voor kunst.

UTRECHT.

Ooit schuilden in de bunker in het Utrechtse Wilhelminapark mensen maar tegenwoordig biedt het verdedigingswerk een veilige plek voor kunstwerken.
    De bunker uit de Tweede Wereldoorlog is namelijk omgetoverd tot expositieruimte.

Middenin het statige Wilhelminapark wordt de bunker gebruikt als tentoonstellingsruimte voor jonge kunstenaars.

Elke maand mag een andere kunstenaar in de bunker zijn werk laten zien.
    Op zondag 15 juni wordt de kunstbunker officieel geopend tijdens de 'Dag van het Wilhelminapark'.

Bron :
    rtvutrecht.nl
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

In de periode 1914 - 1939 zijn er in en om Utrecht veel Bunkers, groepsschuilplaatsen en kazematten gebouwd op de forten van de Waterlinie en de tussenstellingen. Veel daarvan kun je vinden op mijn website over de Waterlinie. Bij diverse onderwerpen krijg je een link naar mijn Cloud waarin nu ca 30 gB aan info is geplaatst.

http://encyclopedie-van-de-waterlinie.123website.nl

Pagina 9 van de 9 EersteEerste ... 789

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten